Høstmat

Har du ikke tid til full høsttakkepakke, prøv denne løsningen
Foto: (4kodiak)

Har du ikke tid til full høsttakkepakke, prøv denne løsningen

Selv om det ikke sies bare pene ting om USA i disse dager, er amerikanerne udiskutabelt flinkere enn oss på et punkt og det er å takke for høstens grøde. Og takknemlighet er en ofte glemt dyd. Denne versjonen har alle tid til.
Aase E. Jacobsen
26 November 2020 - 10:00

Thanksgiving som amerikanere over hele verden feirer i dag, den fjerde torsdagen i november, handler alltid om kalkun, og som alt annet der borte skal den være stor. Hvis ditt kjøkken eller ovn ikke takler en svær kalkun (alle husker vel scenen i Merry Christmas Mister Bean og hvilke fatale følger en kalkun kan gi..), kan du likevel lage en vel så velsmakende høsttakkefest-kalkun, om enn i light-versjon.

Slik ser en overfylt thanksgivingtallerken ut. Bilde: bhofack2

Men ikke lett fordi vi sparer på kaloriene, her er det nemlig både smør, rømme, kastansjer og aprikoser, akkurat slik det skal være når vi takker for høstens grøde, men heller fordi vi tar en snarvei utenom den stuffete kalkunen som er en hver amerikaners stolthet. Ulempen for deg som vert er selvsagt at du ikke kan briefe med en ruvende kalkun midt på bordet. Men siden smaken er den som betyr mest når alt kommer til alt, er faktisk lettvintversjonen bedre siden kalkunkjøttet beholder saftigheten mye bedre når den stekes på denne måten.

På de neste sidene finner du oppskriften på denne raskere høsttakkeløsningen - samt hva du kan bruke restene til

Kalkun er vanligvis en ganske fleksibel råvare rent vinmessig selv om den ofte heller til den hvite side. Det er fordi kjøttet er magert og delikat i smaken. Denne retten gjør det definitivt og innslaget av appelsin, syrlig frukt, ristet brød og smør leder oss rett over på chardonnay. Gitt kveldens tema er det mer naturlig enn å satse på en californisk utgave som velkjente Bonterra Chardonnay som gjør en aldeles utmerket  jobb til maten og er å finne i mange polutsalg. Den byr på et svært godt sammensatt og middels bredt spekter av sitrus, tropisk frukt, smør og fatkrydder samtidig som den er bløt og behagelig.

Velger vi derimot rødvin, trengs definitivt en saftig utgave med god fruktsødme og uten for mye bitterstoffer eller treverk, med moderat alkohol og bløte tanniner. Myke merlot og cabernet sauvignon-viner, gjerne fra California, passer ofte godt til kalkun, men appelsinskallet kan skape litt krøll og gjøre vinen kantete og rustikk i smaken. Charles Smith Velvet Devil Merlot som er lett å få tak i, er imidlertid så rund og myk at den klarer seg godt, samtidig som den har en viss seriøsitet.

En elegant og like prisgunstig løsning er Babcock Santa Barbara Pinot Noir som finnes i mange polhyller.

Den ultraamerikanske druen zinfandel gir ofte gi viner som er søtere i bærpreget. Men denne druen kan gi alt fra veldig saftige og bløte viner til mastodonter med overdose av alt. Og det er helt klart i det lettere sjiktet vi må bevege oss. Faren er imidlertid at det kan bli for kommersielt.

Det unngås med Seghesio Sonoma Zinfandel som er svært fyldig men samtidig myk. En stor vin som dessuten er å få i mange polutsalg.

En langt billigere og betydelig enklere match er søritalienske Cuvée Christer Berens Primitivo som er laget av italienernes svar på zinfandel. Druene er genetisk like, men likevel forskjellige og det skyldes at begge er tilpasset voksestedet. Og italieneren viser lite slektskap med sin californiske bror. Men skal du ha en budsjettvin, er den grei nok til dette bruket.

Øl passer like godt til kalkunmiddagen som vin, og det er all grunn til å misunne amerikanerne alt det gode ølet. Noe av det finner også veien over dammen til oss. Som eksempelvis Boulevard Tank 7 Smokestack Series Farmhouse Ale som er perfekt til dette bruket. Den er på plass i mange polhyller.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl