Tester

Nyheter i BU og nye årganger januar 2019

Får du tak i noen av disse lekkerbiskene, er du sikret ut året

Her er både pinot noir-er fra Burgund, Tyskland og California, topp barolo brunello, riesling, Jura-vin og mye annet godt. Når de er utsolgt finnes det mye annen god trøst blant januars øvrige 610 nyheter.
12 Januar 2019 - 17:16

Små kvanta er gjennomgangsmelodien for alle de beste nyhetene, om det er pinot noir eller andre druer. Så her blir det kamp om flaskene.

Angerville Volnay Clos des Ducs 2016 ble utsolgt i samme øyeblikk som den ble lansert, men det finnes mange andre pinot-alternativer samlingen. Deriblant ukjente Josef Walter Centgrafenberg J Spätburgunder 2012 som konkurrerer i dette aller øverste sjiktet. Og er et godt bevis på hvor raskt tyske vinprodusenter har tilpasset seg suget i markedet etter terroirdrevne og lite eikete pinot noi-er. Og ikke minst hvilket potensial Tyskland har for nettopp slike viner.

Riesling a la Burgund

At Josef Walters viner har en struktur som tåler lagring, bærer 2008-utgaven godt bud om. Den viser knapt tegn til utvikling. Så dette kan ikke betegnes som annet enn veldig gøy eller enda bedre enn stor begivenhet. Topp pinot noir kommer også fra andre siden av Atlanteren - Domaine de La Cotes La Cote 2016 er en annen vin som gir gledesfrysninger og som bare blir bedre og bedre for hver årgang.

At vinverdenen er stor og raus viser januartilbudet til fulle.

Vi kommer selvsagt ikke utenom hvitvin og slett ikke riesling. Og en av mine favorittvinmarker er Am Schwarzer Herrgott i Rheinhessen. Nå er solide Schwedhelms utgave også tilgjengelig og den har akkurat den kraften som denne vinmarken skal gi. Lukk øynene og du tenker ikke på riesling - men kanskje på chardonnay fra Burgund? Blant hvite burgundere er det et nytt navn, de Chérisey som her to viner i toppklassen, Puligny-Montrachet 1er Cru Hameau de Blagny 2015 og Meursault Blagny 1er Cru La Genelotte 2015.

I toppligaen for chardonnay befinner alltid Tissots La Tour du Curon seg. Nå i strålende 2016-utgave som riktignok koster det samme som (de rimeligste) grand cru-er fra Burgund.

Søtt eller sterkt

Blant de søte vinene er det Nik Weis St. Urbans-Hof Bockstein Auslese Gold Capsule 2014 som produserer flest smattelyder og velbehag. Ingen nyhet i januar, derimot i basis i november, så den har på mirakulsøt vis overlevd jula og finnes fortsatt i 62 polutsalg.

Blant nyhetene finnes også brennevin, som Julien Chopin Champenois Ratafia - som er laget av at druemost av pinot noir er tilsatt nøytralt brennevin. Rent godteri for pinot noir-elskeren.

Men også et annet produkt hvor vin og brennevin møtes, nemlig Tissots Vin Jaune W 2011 hvor deler av vin jaune-en har fått et opphold i fat som har inneholdt whisky fra whiskymodneren Michel Couvreur. Der modnes for øvrig også whisky i tidligere vin jaune-fat, så dette forholdet bidrar også til at et så sært produkt smaker så himmelsk balansert.

Du finner bestillingsnyhetene og årgangsendringer listet etter poeng per kategori på undersidene i denne saken

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.