Tester

Nyheter i bestillingsutvalget

Skal du bare kjøpe en flaske dyr vin i år, kan du gjøre det nå

601 produkter er testet og det er mye godt å velge blant på øverste hylle. Billig er det imidlertid ikke.
12 Januar 2018 - 10:57

Når Guigal lanserer sine toppviner Landonne, La Turque og La Mouline i en super årgang som 2013, dukes det til fest. I hvert fall må det ryddes plass i vinkjellere med store budsjetter. Det gjelder også kultprodusenten Torbreck og dennes toppvin The Laird som i 2012 er virkelig noe å skrive hjem om - og som merkes på budsjettet.

Det gjør så absolutt Lucien le Moines Arioso 2013 og burgundprodusenten Arlauds toppviner samt den svært så klassiske de Montille Volnay 1er Cru Les Taillepieds 2014. En sterk utfordrer til Burgund fra vest er Chanin og Lutum, spesielt deres Sanford & Benedict Chardonnay som finnes i to så å si like fantastiske utgaver. Domaine de la Cotes Blooms Field Pinot Noir 2015 stiller i samme klasse.

Rieslingtørsten er alltid stor her til lands, og særlig Dr. Loosen Ürziger Würzgarten GG Réserve Riesling Trocken 2013 men også Kranz Riesling Kalmit GG 2016 og Schloss Schönborn Marcobrunn Riesling EG 2015 slukker den på en super måte. Men aller helst vil de forvares dypt inn i kjelleren.

Andre klasssikere som ikke ønsker å røres på en stund er Solaia 2011 som finnes både i normalflaske og magnum. Mens Pol Roger 2009 er av en støpning som bare ber om å nytes. Det samme gjelder de superlekre søtvinene Heidi Schröck Ruster Ausbruch Flügel der Morgenröte 2014 og Felsina Vin Santo 2006

Du finner bestillingsnyhetene og årgangsendringer listet etter poeng per kategori på undersidene i denne saken

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.