Disse vinene kan du ikke annet enn å bli forført av

Sødmefylt og frisk med myke bobler. Dette er en vin alle vil falle for. Og super for pleie av kjæresteforholdet. Gjerne med en pose rekechips eller takeaway-sushi.
18 Februar 2017 - 14:00

Perlende vin – petillant på fransk og pet’nat blant venner - ble plutselig veldig trendy for et par år siden. Vi snakker om vin med mindre kullsyre, bare 2-3 bar trykk mot normalt 6 bar for champagne og annen boblevin laget med tradisjonell metode. Årsaken til populariteten er nok en kombinasjon av lavere pris (billigere produksjonsmetode) og et behov for en 100 prosent upretensiøs vin.

Morsomme og seriøse på samme tid

Og det er i høyeste grad mine to utvalgte, østerrikske Meinklang Prosa 2015 og tyske Fritz Müller Perlwein Rosa Trocken 2015 som begge er veldig morsomme, men også svært seriøse viner i sin kategori. Den første er laget av biodynamisk dyrkete druer fra en produsent som jeg har fulgt i mange år, Angela og Werner Michlits. Den var sågar deres bryllupsvin første gang de laget den, men i senere årganger er den blitt noe tørrere og det kler den.

Den tyske rosa perlevinen, også den fra en liten produsent som går sine egne veier, er for øvrig litt annerledes skrudd sammen. Den har litt høyere restsukker, men også høyere syre hvilket gjør at den ikke oppleves søtere. Dette er en av vinverdenens sensoriske hemmeligheter. Som aldri slutter å fascinere. Rent aromatisk er de beslektet all den tid de har pinot noir som felles drue, i hvert fall for deler av druemiksen.

Du får tak i en av dem

Begge vil gjøre valentinsdagen til en så upretensiøs, løssluppen og budsjettvennlig dag som den bør være, i hvert fall når den faller midt i uka som i år. Begge vinene kan nemlig deles i sofaen til en pose rekechips eller litt sushi.

Prosaen er å finne i 178 polbutikker, mens den andre kun er i en håndfull (Nesodden, Tønsberg og Tjøme). Den finnes også i en hvit utgave som er en god erstatning og som har litt bedre distribusjon.

Et godt alternativ om ingen lar seg oppdrive innen kvelden er Delorme Crémant de Bourgogne Rosé Brut. Siste ladning ut er tørr og frisk, noe mer bobler enn de to andre, men like egnet for valentinshygge. Og altså i hyllene til 237 polutsalg.

Har du lyst å prøve ut flere viner innen petillantsjangeren – også den signert Meinklang, bør du bestille denne

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske