Unik restaurantopplevelse på Paris' tak

På taket av museet Palais de Tokyo ligger restauranten Nomiya i en designkonstruksjon av stål og glass. Det er bare en hake ved denne restauranten, og det er at hvis du vil ha gleden av å oppleve den må du virkelig hive deg rundt. Etter planen skal den ri
12 November 2010 - 15:23

Midt i Paris og på taket av det moderne kunstmuseet Palais de Tokyo står den moderne installasjonen i glass og stål som rommer restauranten for gastronomisk og estetisk nytelse, Nomiya. Restauranten er et samarbeidsprosjekt mellom Electrolux, den kulinariske lederen Gilles Stassart og designeren Laurent Grasso. Sammen ønsker de å gi sine gjester en opplevelse der mat, kultur, design og ikke minst Paris beste utsikt står i sentrum. Målet til Stassart og hans team er at restauranten skal være til inspirasjon og glede for gjestene slik at opplevelsen kan brukes hjemme i eget kjøkken.

- Det er en stor ære for oss å kunne arbeide med disse verdenskjente kunstnerne som har laget denne unike konstruksjonen. Art Home er for oss en hyllest til både kunsten og til gastronomien, sier markedssjef Lena Wånemark i Electrolux Norge.

Se, smak og lær
Nomiya byr på gode muligheter både for den som bare vil spise, men også for de som vil lære å lage mat. Midt i Palais de Tokyo er det anlagt en egen grønnsakshage der innholdet endrer seg i takt med årstidene. Etter å ha plukket frukt og grønnsaker som har modnet i sola, kan publikum bli med på en workshop med den anerkjente sjefskokken, matkunstneren og skribenten Gilles Stassart.

I et lokale på 200 m² avholdes det daglig workshoper der Stassart gjerne lærer bort sine kunster med å kombinere innovative teknikker med sesongens smaker. Deltakerne får på den måten muligheten til å lære hemmeligheten bak oppskrifter som Gilles og hans team har utviklet. Gjestene får her oppleve førsteklasses kulinarisk matkunst med en god dose kreativitet.

Små kokker
Nomiya vil også gjerne formidle gleden ved å lage mat til de yngste. Hver onsdag ettermiddag har de en egen workshop for barn. Da står gjerne luftige bakverk med sjokolade på menyen. Noe som er til stor glede for barna er de selvsagt får rikelig med smaksprøver av sitt eget bakverk etterpå.

Nomiya har plass til 12 gjester til lunsj og middag. Prisene er overkommelige for de fleste etter norske forhold. Lunsj og middag koster henholdsvis 80 og 100 Euro. Hver dag står nye og spennende retter på menyen. I den lille restauranten har gjestene full oversikt over hva som skjer på kjøkkenet. Sjefskokk Stassart forteller at mange tilbringer nesten mer tid stående rundt kjøkkenøya der maten tilberedes fra moderne kombidampovner, enn ved bordet. Der har gjestene anledning til å stille spørsmål om hans oppfinnsomme kokkekunster.

Enkel, stilfull og genuin
Nomiya-rektangelet i glass og stål byr også på en spennende og annerledes arkitektonisk opplevelse. Den moderne formen blir en flott kontrast til museets hovedbygning fra 1937. Den franske kunstneren Laurent Grasso står bak designet. Den anerkjente kunstneren fikk i 2008 den høythengende Marcel Duchamp Award, Han er kjent for å overraske publikum med sine kreative og poetiske kunstverk. Nomiya er intet unntak. Den kvadratiske restauranten har glass i alle retninger noe som gir en fantastisk utsikt ut over den franske hovedstaden. Særlig på kveldene gir solnedgangen og skiftninger i lyset en spennende effekt. Restaurantens gjester har byens beste utsikt over Eiffeltårnet når de inntar sitt måltid. Dette er med på å gjøre restaurantbesøk også til en estetisk nytelse for gjestene.

Slik bestiller du
Nomiya-installasjonen er til tross for sine store suksess og popularitet kun en midlertidig oppføring. Bygget ble installert 5. juni i fjor og skal etter planen fjernes i løpet av året. Dermed haster det med å bestille bord for denne utsøkte og tidsavgrensede matopplevelsen. Dette kan gjøres via stedets egen hjemmeside: www.art-home-electrolux.com

Foto: Kleinefenn

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.