Festkake av gammelt brød
Brodogkorn.no

Festkake av gammelt brød

Brødpudding i festdrakt er smaksatt med sitron og bringebær, og fylt med vaniljekrem.

Fremgangsmåte

Bunn:
Start med å smøre to 20 cm springformer godt med smør. Legg rosinene i en skål og hell over likør, ha skålen i mikrobølgeovnen i 1 minutt, og avkjøl.

Skjær loffen i skiver, og skjær bort skorpene. Legg halvparten av skivene parvis med sitroncurd mellom, og ha bringebærsyltetøy mellom den siste halvparten. Skjær sandwichene i mindre biter og sett dem lagvis i hver sin form. Sitronfyll i den ene og bringebær i den andre. Fordel de bløtlagte rosinene mellom de to formene.

Slik lager du sitroncurd selv

Pisk sammen egg, eggeplommer, fløte, melk og finrevet skall av 1/2 sitron, og hell blandingen over brødbitene. Halvparten i hver form. La formene stå i 10 minutter til brødet har sugd opp eggeblandingen.

Stekes midt i ovnen på 180 °C i 25–30 minutter.

Montering:
Sett den ene bunnen på et fat og fordel vaniljekremen utover. Legg den andre bunnen over, men med den ujevne flaten ned, altså opp-ned.

Slik lager du vaniljekrem selv

Ha eggehviter og sukker i en stor bolle, og sett bollen over en kjele med småputrende vann (vannet skal ikke berøre bunnen av bollen). Pisk for hånd i 4–5 minutter eller til sukkeret er oppløst. Ta bollen av varmen og fortsett å piske, men nå med en håndmikser eller kjøkkenmaskin i 7–8 minutter. Blandingen skal være hvit og luftig.

Overfør marengsblandingen til en sprøytepose, og dekorer kaken. Det kan være en fordel å «sparkle» sidene med litt av blandingen først for at det skal bli et penere resultat.

Pynt kaken med bringebær og blåbær.

Se alt du kan gjøre med gammelt brød

Og har du ikke gammelt brød, kan du kjøpe gårsdagens brød til halv pris for å ha råvare til denne kakeoppskriften. Den er for øvrig basert på en oppskrift fra den tiden våre folkevalgte satt på Eidsvoll.

Se andre oppskrifter fra den tiden

Se våre andre oppskrifter på brødpudding

Oppskriften er laget av Maria Villmones Bondeson til en konkurranse i forbindelse med 200-årsfeiringen av grunnloven.

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Brodogkorn.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.