Helstekt kalvefilet med stekte poteter
Foto: LauriPatterson

Helstekt kalvefilet med stekte poteter

Kalvekjøttet blir ekstra mørt når du følger vår oppskrift. Sausen, grønnsakene og de stekte poteten gjør dette også til et festmåltid.

Fremgangsmåte

1. Kalvekjøttet: Vend kjøttet i finhakket timian, salt og pepper. Brun kalvefileten med smør og olje i en panne. Stikk inn et steketermometer og etterstek i ovn på 175 °C i ca. 15 minutter, avhengig av tykkelsen på fileten. Når steketermometeret viser 62 °C er kjøttet rosa. La filetene hvile i 15 minutter før de skjæres opp.
  2. Grønnsakene: Vask grønnsakene og skjær dem i staver eller terninger. Fres dem lett i smør i en middels varm panne og dryss over salt og nykvernet pepper.
  3. Poteter: Beregn 2-3 poteter per person avhengig av hvor store de er. Vask potetene godt og del dem i båter. Ha dem over i en langpanne, gjerne kledd med bakepapir for å spare oppvask. Hell over litt olje, salt og urtekrydder. Stek potetene på 225 °C i ca. 15 minutter. For ekstra sprø poteter kan man bruke varmluft de siste minuttene. Potetene stekes mens fileten hviler.
  4. Sausen: Skrell og finhakk sjalottløken, fres den blank i smør i en varm panne med høye kanter. Hell over kalvefond og champagne. Kok opp og la sausen småkoke i ca. 10 minutter. Sil sausen og ha den tilbake i pannen eller i en kjele. Tilsett maisenna utrørt i litt kaldt vann og kok opp under omrøring. Visp inn crème fraîche og smak til med salt og pepper.

Tips:
Mens fileten står i ovnen, kan du gjøre klar potetene. Når du tar ut kjøttet og lar det hvile, setter du inn potetene i stekeovnen. Mens potetene steker og kjøttet hviler lager du sausen og grønnsakene. Det vil sive ut noe kjøttkraft når kjøttet hviler, det kan du med fordel helle over i sausen da det gir kjempegod smak.

Her finner du mange oppskrifter med kalv

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.