Lettrøkt svinefilet med byggrynsrisotto

Lettrøkt svinefilet med byggrynsrisotto

Fremgangsmåte

Svinefilet:
Sett ovnen på 180 grader. Kjøttet saltes og pepres og brunes i panne/grillpanne. Røkes i abu-røker i 10 minutter.

Stekes deretter ferdig i ovnen på 180 grader til kjernetemperaturen er 60 grader. La hvile i 5 min før du skjærer i kjøttet.
Risotto:
Varm opp oljen i en kjele på middels varme. Ha i finhakket løk og hvitløk. Fres til løken er blank.
Ha i byggryn, skru opp varmen. Tilsett hvitvinen og kok til hvitvinen er borte, under omrøring. Tilsett kraften, og la koke under omrøring i ca 25 minutter.

Like før servering: rør inn smør og revet Gammel Dronning. Smak til med salt, pepper og sitron.
Primører:
Kok gulrøttene, aspargesen og romanescoen i ca 30 sekunder i godt saltet vann. Ha de over i isvann.

Smørdamp alle grønnsakene til de er møre. Krydre med salt og pepper.

Kremet eplesaus og eplesirup:
Kok inn eplejuicen med sukkeret til den tykner og ¼ er igjen. Ta ut 1/3 av den innkokte eplejuicen til sirup. Tilsett denne 1 skrelt eple i biter.

Sett juicen kjølig, den tykner og blir sirup.

Kok opp resten av juicen med fløten. Smak til med salt og pepper. Lag skum med en stavmikser.

Rørosrømme:
Bland ramsløken i rømmen, og pisk til rømmen blir stiv og luftig. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.
Fritert jordskokk:
Tynne skiver jordskokk friteres i solsikkeolje. La renne av på kjøkkenpapir og krydre med maldonsalt.
Anretning:
Byggrynsrisotto legges midt på tallerkenen. Grønnsakene danderes pent oppå risottoen.

Skiver av den røkte svinefileten legges oppå grønnsakene, og toppes med et "egg" av rørosrømme. De friterte jordskokkskivene settes i rømmen.

Rundt på tallerkenen legges en tynn stripe eplesirup med epleterninger. Innenfor sirupen legges det kremete epleskummet.

Sendt inn av Marius Eriksen, Langhus Oppskriften er vinner av NM for amatørkokk 2009

Drikke som passer til denne oppskriften

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.