Lise Finckenhagens potetvafler med topping
Foto: Johannessen, Sara

Lise Finckenhagens potetvafler med topping

Javisst kan du ha salt pålegg på vafler. Det vet alle som bor nord i landet. Og i Østfold hvor vafler erstatter lompe til pølsa.

Fremgangsmåte

1. Vafler:
    Kok potetene møre i usaltet vann. Hell av vannet, damp potetene tørre og mos dem. Ha potetmosen over i en bolle. Rør inn smør, rømme, egg, mel og bakepulver. Spe røren med litt melk til du får en tykk «vaffelrøre». Smak røren til med salt og pepper, eventuelt også litt revet muskat. Stek tykke og gylne potetvafler i et godt smurt vaffeljern.
  2. Røkelaks og avokadokrem:
    Rens avokadoen og mos den fint sammen med rømme og limesaft. Smak avokadokremen til med salt og pepper. Topp vaffelhjertet med en skje avokadokrem og en skive røkelaks. Pynt med frisk basilikum og kvern over litt sort pepper.
  3. Rakfisk, eple og rødløk:
    Skyll eplene godt og skjær dem i små terninger. Ha de i en liten kasserolle og tilsett vann, sitronsaft og sukker. Kok på svak varme til eplebitene er helt møre og væsken har fordampet (rør jevnlig slik at det ikke svir seg i bunnen). Avkjøl kompotten og topp vaffelhjertene med en teskje eplekompott, rømme, litt finhakket rødløk, hakket gressløk og en pen skive rakfisk.
  4. Sylte, sennep, sviske og pepperrot:
  5. Pisk rømme til myk krem og bland inn sennepen. Legg en teskje sennepskrem på vaffelhjertet, topp med en tynn skive sylte og noen sviskebiter. Riv til slutt over litt pepperrot og pynt med timian eller karse.
  6. Fiken, chèvre og spekeskinke:
    Del fiken i pene båter. Skjær osten i tynne skiver eller små stykker. Legg en osteskive på vaffelhjertet. Topp med en fikenbåt og en skive spekeskinke. Dryss over litt valnøtter og drypp til slutt over litt honning og balsamico. Pynt med friske urter.
  7. Rogn, løk og rømme:
    Topp vaffelhjertet med en liten skje rømme, en liten skje rogn, finhakket løk og hakket gressløk.
  8. Spekesild med rødbetsalat:
    Vann ut silden til den er passe salt. La filetene renne godt av seg på kjøkkenpapir og skjær fisken i smale og jevne biter. Finhakk løken og hakk egget. Bland sammen rødbeter, sylteagurk, rømme, majones, halvparten av løken og halvparten av egget. Smak til med litt salt og pepper (husk at fisken er salt). Legg en skje rødbetsalat på vaffelhjertet. Topp rødbetsalaten med en sildebit, dryss over litt ekstra løk og egg og pynt med gressløk eller dill.
  9. Tyttebærkrem og revet brunost:
    Bland sammen tyttebær og rømme. Topp vaffelhjertet med en skje tyttebærkrem og riv over brunost.

Spenstige potetretter

Se alt det gode du kan bruke poteter til

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Lise Finckenhagen

Drikke som passer til denne oppskriften

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.