Stekt squash og aubergine med hvitløksaus som i Hellas
Foto: Dar1930

Stekt squash og aubergine med hvitløksaus som i Hellas

Denne retten heter Kolokythakia kai Melitzanes Skorthalia i Hellas og er en Dette er typisk husmannskost fra øyene.

Fremgangsmåte

Skjær auberginen i 1/2 cm tykke skiver, kast skalkene. Legg aubergineskivene i lettsaltet vann i 30 minutter. Bruk 2 ss salt pr. liter.

Skjær skalkene av squashen og skjær den i 1/2 cm tykke staver på langs.

Skyll aubergineskivene, rist vannet godt av og tørk dem på kjøkkenpapir.

Sikt litt hvetemel over squashstavene.

Varm oljen og stek squashen gyllenbrun på begge sider, la dem renne av på kjøkkenpapir. Aubergine trenger høy steketemperatur, ellers trekker skivene til seg all oljen i stekepannen med en gang.

Varm oljen i stekepannen med en gang. Varm oljen, sikt litt hvetemel på aubergineskivene og stek dem gyllenbrune på begge sider. Stek i flere omganger og legg de stekte skivene på kjøkkenpapir etter hvert.

Legg opp de stekte grønnsakene på serveringsfat og dryss litt salt på dem. Server med gresk hvitløksaus.

Tips:
Du kan godt velge bare aubergine eller squash til denne retten som er typisk gresk husmannskost fra øyene, der denne retten serveres til middag med hjemmebakt brød til. Maten legges opp på et stort serveringsfat, og alle forsyner seg med skive etter skive av smakfulle grønnsaker. Alle best smaker denne retten helt nylaget, men den tåler å serveres lunken også.

Se våre andre oppskrifter inspirert av Hellas

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske