Pasta med pepperoni og creme fraiche

Mandagens pastamiddag er klar på noen få strakser

Med en pakke ferdig pasta - fersk eller tørket - er dagens rett tilberedet på nærmest et blunk. De øvrige ingrediensene har du garantert i kjøleskapet.
29 November 2021 - 01:00

Butikkhyllene svømmer over av pasta i alle former og typer.

Om du bruker tørket eller fersk, spiller ingen rolle, bare husk at du trenger 50 prosent mer fersk pasta enn tørket per porsjon.

Ønsker du derimot å produsere pastaen selv, går det straks litt lenger tid. Men du verden så mye stas det er med hjemmelaget pasta.

Slik lager du pasta selv

Men om du ønsker pastatypen rigatoni som er formen brukt på bildet, må du nok basere deg på bortelaget pasta.

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Pasta med pepperoni og creme fraiche

Fremgangsmåte

Kok pasta etter anvisningen på pakken.

Rist pepperoniskivene i stekepanna på middels varme, til de blir brune i kantene. Legg til side.

Del paprika i staver, purre i ringer og finhakk hvitløk.

Surr grønnsakene i litt olje til de blir blanke og myke. Rør inn crème fraîche og hell over buljong.

La sausen småkoke i 2-3 minutter.

Smak til med salt og pepper. Hell sausen over pastaen og bland inn pepperoniskivene til slutt.  Dryss over persille.

Serveres med frisk salat.

Alt du trenger å vite om pasta

Her finner du veldig mange pastaretter

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Aperitif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Når tiramisu blir bløtkake, passer den perfekt på et hvert kakebord

Tiramisu går alltid i en egen mage, for det er mektige saker. Derfor kan det være lurt å lage den som en bløtkake. Da blir det nok til flere.

To fantastiske magnumer er blant de aller beste, men det er også andre som gir mer bobler for pengene
Tester
62 viner testet spesialpol

Den ene fra en av Champagnes aller beste, og den andre er signert Englands wonderboy i denne klassen. Men aller mest oppmerksomhet får nok 13 varelinjer med Raveneau i ulike årganger og cruer tilbake til 2004.

Knallgod burgundvaluta i 2022-årgang

Den er dessuten den Montagnyen som gir aller mest for pengene.

Pinot noir til grillmaten – fra flaske eller boks

Pinot noir til grillmaten – fra flaske eller boks

Det er sørfransk pinot noir det handler om og sågar laget av økologisk/biodynamisk dyrkede druer og med minimale mengder svovel.

Tester
62 viner testet spesialpol

Nesten full pott til Svanen - nok en gang

Under barshowet Norse Bar Awards 2024 ble Svanen årets bar, også prisen årets barteam tilfalt Svanen samt ikke minst prisen for årets cocktailmeny.

Årets svenske Michelinsensasjon er Daniel Berlins Vyn

Årets svenske Michelinsensasjon er Daniel Berlins Vyn

Da kona Anna ble kreftsyk, la Daniel Berlin ned sin tostjerners restaurant i Skåne. Tre år senere er han tilbake med den nye restauranten Vyn - med magisk utsikt over havet og Bornholm. Og hentet nylig hjem to Michelinstjerner etter et halvt års drift.

Svinekoteletter blir til supre grillspyd når de får følge av asiatisk potetsalat

Helt vanlige svinekoteletter får et smaksløft etter en runde i denne marinaden.

Knallgod burgundvaluta i 2022-årgang

Den er dessuten den Montagnyen som gir aller mest for pengene.