- Å kjøpe biff i Norge er som å spille bingo

Hellstrøm, Bocuse d´Or og Prima Jæren satser nytt på anguskjøtt.

- I dag blir storfekjøtt enten til biff eller til kjøttdeig. Det finnes få klassifiseringsordninger som sier noe om kvaliteten. Derfor er det vanskelig å vite hva man kjøper når man kjøper oksekjøtt. Man kan få fantastisk kjøtt i det billigste supermarkedet i landet, og det dårligste kjøttet kan havne på den mest krevende restauranten, sier Eyvind Hellstrøm til Stavanger Aftenblad.

I dag finnes det ingen kvalitetssortering, og forbrukeren ende opp med kjøtt fra både okse, kvige og kastrat som har vesentlige kvalitetsforskjeller. I tillegg til dette vil også dyrets rase, størrelse, oppvekstvilkår og fôring påvirke spisekvaliteten.

Dette er litt av bakgrunnen for at Prima Jæren i løpet av våren vil lansere en ny produktlinje med ulike produkter fra storferasen Aberdeen Angus. Eyvind Hellstrøm og Bocuse d'Or Norge bistår i produktutviklingsprosessen. Prima Jæren skal doble produksjonen og satser på å utnytte flere deler av dyrene. Målet er å utvikle biffkjøtt i verdensklasse.

- Vi bidrar med vår ekspertise for å utvikle bruk av hele dyret, og å finne anvendelsesområder for de ulike stykningsdelene, sier Hellstrøm.

- Det er mulig å få frem førsteklasses biff med basis i norsk råvare, men at det må jobbes vesentlig mer systematisk for å kunne tilby dette kjøttet til markedet på en stabil måte, sier Anbjørn Øglend, gründer i Prima Jæren.

Prima Jæren har deltatt i forskingsprosjekter i regi av Nofima og Universitetet for Miljø- og Biovitenskap. Innovasjon Norge har også støttet prosjektet.

- Både i USA og i flere europeiske markeder ser vi at den ypperste merkevare av biff kommer fra Angus. Samarbeidet mellom Prima Jæren og Bocuse d'Or Norge vil derfor være basert på Angus, fortsetter Øglend.

Prima Jæren vil ha ansvar for etablering av samarbeid med produsenter, oppfølging av disse, samt slakting, nedskjæring og salg.

Avtalen med Bocuse d'Or Norge skal bidra til bedre kvalitetsoppfølging samt økt motivasjons- og opplæringsarbeid for deltagende produsenter og medarbeidere. Bocuse d'Or Norge vil også bidra i arbeidet med markedsføring overfor forbruker.

- Bocuse d'Or Norge har samarbeidet med Prima Jæren gjennom flere år. Vi har lært selskapet å kjenne som et av få industrimiljøer på råvaresiden i norsk kjøttbransje som arbeider seriøst med utvikling av førsteklasses råvare.  Det er viktig å engasjere Bocuse d'Or Norge i et industrielt samarbeid for norsk gastronomi på denne måten, og vi er veldig glad for å ha blitt spurt av Prima Jæren om å være med på dette, sier Eivind Hellstrøm, leder i Bocuse d`Or Norge.

- Vi har ambisjoner om å produsere biff i verdensklasse, og flaggskipet blir anguskjøttet, sier Øglend, som ikke kan si noe konkret om hvordan prisnivået på de nye produktene vil bli. Men selskapet har som mål å få produktene inn i dagligvarebutikkene.

- I utlandet har forbrukeren et vesentlig bredere sortiment å velge mellom til priser som varierer betydelig mer enn hva vi ser i Norge. Vi skal kunne tilby den norske forbrukeren et større sortiment, det vil si at kunden nå kan velge både rimeligere og dyrere stykningsdeler avhengig av bruksområde og lommebok.  Gjør vi ikke denne jobben nå, risikerer vi at markedet for kvalitetskjøtt ligger åpent for internasjonale aktører når grensevernet liberaliseres. Den norske bonden vil bli skadelidende. Det vi ønsker, er at bonden skal få bedre uttelling for det som produseres, avslutter Øglend.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen