Apéritif lanserer blad om øl på forbrukermarkedet

Apéritif AS, som fra før utgir fagtidsskriftene Apéritif og BAR Apéritif og har Norges desidert største nettsted om mat og drikke, lanserer nå et spesialblad om øl; ØL Apéritif, på forbrukermarkedet.

- Det skrives mer og mer om vin i norske medier og bare unntaksvis om øl, juleøl og sommerøl, sier Jan H. Amundsen som er ansvarlig redaktør. Det gjør vi noe med og vet at det er mange der ute som setter stor pris på øl og derfor også vil vite mer om denne drikken.

En øl er ikke bare en øl lenger
- Samtidig ser vi at folks forhold til øl er i ferd med å endre seg på samme måte som det har gjort det med både vin og kaffe. Før var rødvin rødvin og kaffe bare kaffe. I dag er kaffe noe langt mer og folk bestiller eller lager seg en espresso, en cappuccino eller en caffe latte. Vi ser også tydelige tegn på at folk har et langt mer bevisst forhold til øl og en øl er ikke lenger nødvendigvis en pils. I Oslo og de andre større byene er det en sterkt voksende interesse for alle de spennende variantene som er å få på markedet, på utesteder, i butikkene og på polet, sier Amundsen.

Dermed tror vi også at folk er langt mer positive til å lese om øl. I sin tid hadde vel Pilsens venner hele 70 000 medlemmer som mottok et medlemsblad. Det finnes dessuten en rekke ølklubber utover landet med organisasjonen Norøl som et samlende punkt for mange.

Mat og øl
Vår redaksjonelle ambisjon er å løfte øl opp på samme nivå som vin har oppnådd, nemlig som et selvfølgelig følge til mat. Apéritif er kjent for å alltid se på kombinasjonen av mat og drikke for å finne den optimale matchen. Det vil vi selvfølgelig også gjøre i ØL Apéritif. Derfor vil du finne oppskrifter der øl både er i maten og altså til. Og det er selvfølgelig ikke bare pils som passer. Det vil kjente norske kokker med sans for øl bekrefte i spaltene.

Øl Apéritif skal selvfølgelig teste øl og på samme kvalitative måten som vi alltid gjør. Her er det ikke snakk om småkjendiser helt uten peiling, men om det profesjonelle testpanelet som Apéritif bruker.

Bladet skal bringe reportasjer fra inn og utland og gi tips om steder du bør besøke hvis du er på farten og får umåtelig lyst på en god øl, noe den ølkjære får ganske ofte, i følge Amundsen.

Ikke for gutta med skinnvest og hvite tennissokker

Jan H. Amundsen
Foto: Eva Brænd

- Vi satser på en målgruppe på pluss/minus 30 år, urbane og opptatt av sosialt samvær, gjerne på et utested og som også setter pris på god mat. Det er definitivt ikke et blad for gutta med skinnvest og hvite tennissokker, sier Amundsen.

Det er designeren Rolf Arne Sand som har ansvar for det grafiske uttrykket og det er Edit Communication som skal produsere bladet for Apéritif. Det første nummeret kommer helt i begynnelsen av juni i et opplag på 15 000. ØL Apéritif skal selges både i løssalg og i abonnement.

Forsiden akkurat nå

Til toppen