Barsuksess på lavbudsjett

På tross av et minimalt startbudsjett og helt uten innblanding fra designere og arkitekter er Legal Bar likevel blitt et av de mest populære utestedene i Bergen.

- Alle gutter har vel sittet på vorspiel og bablet om hvor kult det hadde vært å starte en bar, men vi bestemte oss faktisk for å gjøre det, forteller Erik Brun, en av innehaverne av Legal Bar.

Utelivssensasjon
Om du ikke har hørt om baren, bor du nok ikke i Bergen. For Legal Bar er et av de mest populære utestedene i den regnvåte og tørste vestlandsbyen. I 2003 vant de Natt og Dag-prisen for beste nye utested, og i Dagbladet Fredag fikk de terningkast fem. Hver eneste dag renner gjester inn dørene for å få sin daglige dose Legal.

Bak suksessen står tre trettiåringer med massevis av erfaring i å gå på bar, men med lite penger. Rett foran nesen på store utelivsaktører klarte de å skape en av de største utelivssensasjonene i Bergen på mange år.
-Vi hadde nesten ingen penger, kun det vi trodde var en god ide, sier Erik. Heldigvis handlet vi på den, smiler han, de fleste stopper opp nettopp på idestadiet. Men det er jo ikke slik at alle andre har bedre ideer, legger han til. Forskjellen er å komme seg opp fra sofaen. Og selvsagt å gjennomføre prosjektet trass i det norske skjemaveldet.

Gjort alt selv
Og guttene har virkelig gjennomført prosjektet. De har gjort alt selv, fra design til oppussing. Fra å velge ut askebegrene på bordene til å ordne rørene til og fra vaskemaskinen.
- Det hele begynte med ønsket om å starte noe eget, forteller Thomas. Vi delte leilighet i Oslo, og hadde lenge snakket om å starte en bar, men når Erik fant et fett lokale i Bergen ble det plutselig konkret.
Han så potensialet i en nedlagt kebabsjappe rett overfor rockeinstitusjonen Garage.
- Det fine var at lokalene allerede var regulert for servering, og dermed kunne vi starte opp umiddelbart uten store omlegginger, forteller han.
De andre tok tegningen, og la bort all tvil. Da bare bestemte vi oss. Fra den dagen tok det hele av. Ideer og detaljer skrev de på servietter og barregninger fra forskjellige utesteder, og når leiekontrakten var i orden, pakket de kofferten og flyttet til Bergen. Da begynte det praktiske arbeidet.

Praktisk arbeid
- Vi leide først inn et firma som skulle fikse gulvet. Det var de eneste håndverkerne vi brukte, men de gjorde en så dårlig jobb at vi endte opp med å gjøre den på nytt selv, forteller Gard Haugland.
Han kan smile av det nå, men når det sto på var det ikke moro.
- Vi brukte lang tid på å grave opp kjøkkengulvet for at vannet skulle renne riktig, sier han. Og det etter at vi hadde betalt i dyre dommer til håndverkerne!
- Det har vært lærerikt, legger han til. Du får et personlig forhold til alt. Hvis noen gjester fucker opp tapetet, husker jeg den gangen jeg bannet og steikte når jeg sleit med limet og kantene. Alt betyr liksom mer.
Men selv om det ble hektiske uker og måneder med oppussing, var de sikre på var at de vil stå for alt selv.

Atmosfære
- Det var helt utenkelig å leie inn designbyråer eller arkitekter, forteller Gard videre. For det første hadde vi jo ikke mange penger å bruke: Vi hadde bare en god ide. Men en annen ting er at vi ikke ville at Legal skulle bli noe konseptsted.
- Konsept er et ekkelt ord, skyter Thomas inn. Det er atmosfæren som teller, og det tror jeg gjestene merker, sier han. - I denne bransjen er det ofte mye penger, men ideene mangler. Da kontaktes gjerne designere og arkitekter for å skape et såkalt konsept. De gjør ting mye safere. Jeg tror vi hadde tapt mye på å bruke såkalte eksperter.

Erik er enig: - Du kan bruke massevis av penger på latterlige ting. Jeg har sett andre bruke 100.000 kroner på å designe logo, men hva hjelper det å ha en fancy logo dersom du ikke har gode ideer, spør han retorisk.

Sympatisk
Legal er portugisisk, og betyr sympatisk, hyggelig, omgjengelig. Navnevalget reflekterer atmosfæren i baren, som de fleste gjestene mener er helt spesiell. Og den er slett ikke tilfeldig.
- Vi ville ha det lunt og trivelig, sier Gard. Absolutt ikke strengt og minimalistisk!
Det første vi gjorde etter å ha bestemt oss for å gå i gang, var å luske rundt på loppemarkeder for å lete etter kule lamper. Det holdt vi på med i månedsvis.
- Lyset var den grunnleggende interiørideeen, forteller Thomas. Vi visste at vi ville lage en bar med varm belysning. Det handler om å skape den rette stemningen, sier han.
Og på loppemarkedene fant de drøssevis med gamle lamper, i tillegg til krakker og kjøkkenstoler fra femtitallet. Sammen med linoleumsgulvet skaper de en åpenbar retro-stemning, selv om bareierne selv hevder at den ikke er så bevisst.
- Atmosfære er for oss viktigere enn stilren design, sier Erik.

Nest siste
I ukene før åpningen jobbet de døgnet rundt. De la gulv. De la rør. De malte og skrudde. De hamret og saget.
- Det var hektisk, minnes Thomas. Vi sov på gulvet i baren. Selv hadde jeg en gjenglemt BH over øynene for å stenge ute dagslyset, ler han.
- Resultatet av alt egenarbeidet ble en personlig bar, sier Gard. Alle gjestene liker at Legal er et så personlig sted, men jeg tror at baren virker personlig fordi den faktisk er personlig. Det er et utested som vi selv ville ha likt!
18. august 2003 åpnet Legal, og suksessen var et faktum allerede samme dag.
- Vi hadde en del inviterte gjester, men samtidig strømmet det inn folk vi ikke ante hvem var. Vanlige, betalende gjester, ler Thomas!
Ett år senere kan de tre guttene allerede leve av bardriften. Og det er en bragd i en bransje som ellers er preget av oppsigelser og omsetningssvikt.

Bare gjør det!
Hva jeg har lært? Jeg har sett at det er mulig å gjøre mye selv i stedet for å hyre inn all slags håndverkere. Og da er heller ikke fallhøyden så stor, forteller Thomas Strømmen.
- Det er magefølelsen som teller! Masse egenkapital, store investeringer, økonomiske modeller og markedsstrategier er ikke så viktig, mener siviløkonomen Gard. Det som er viktig er å ha tro på egne ideer.
Og å handle med utgangspunkt i ideene, skyter Erik inn. Den gamle leksen om at du kan dele verden inn i tre grupper: De som tenker, de som snakker og de som gjør noe med det, har mye for seg.
- Det er ekstremt viktig å tro på egne ideer, i stemmer de tre eierne av Legal.

Tekst: Marius Mørk
Foto:Thor Brødreskift

Moulin Rouge

Ingredienser

1/5 cognac/brandy
4/5 ananasjuice
champagne

Fremgangsmåte

Bygg i et longdrinkglass. Rør inn champagnen. Garner med et kirsebær.

Sendt inn av

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i mine drinker

Gå til mine drinker »

Forsiden akkurat nå

Naturvinbar uten merkelapper

Bar Brutus er Norges kanskje første rendyrkete naturvinrestaurant med tilhørende tidsriktig grønnsaksdominert meny. Like etterlengtet for noen som provoserende for andre. Beliggenheten bak Botsen bidrar ellers med å utvide grensene for det urbane Oslo.  Les hele saken

Til toppen