Drikke
Den store champagneguiden - Extra Brut NV

15 Desember 2014 - 12:05

Det er på tide å kjøpe inn champagne til årets heftigste partyperiode. Enten det er snakk om bobler til å skåle inn det nye året, drikke til juleselskapet, julegave til ansatte eller noe å legge i egen kjeller, bør du finne noen interessante flasker blant de 225 vi har testet i løpet av de siste 24 månedene. Både i basis-, bestillings-, spesial- og tilleggsutvalg. For hver av disse er det imidelrtid egne regler for bestilling/innkjøp.

Basisvarer kan gå tom i disse hektiske førjulstider. Bestillingsvarer bør bestilles raskt. Om spesialvarene fortsatt finnes i ditt nærmeste spesialpol, vet du ikke før du kommer dit. Og for tilleggsutvalget er det krav til mengder bestilt.

Du kan også gi bort et champagnekurs i julegave

Men det skal altså godt gjøres at du ikke finner noen bobler å glede deg over. Her får du noen raskt tips på veien.

Fra aperitiff til dessert

Skal champagnen nytes nå, gå for brut eller extra brut uten årgang (NV).

Her finner du alle brut NV

Her finner du alle extra brut NV

Årgangschampagnene som er testet spenner over flere tiår, men de fleste er fra 2000-tallet. Mange av dem har derfor godt av et opphold i en kjeller nær deg.

Her finner du alle årgangschampagnene

Men finner du en moden årgangschampagne, er det knapt noe som overgår den til julehelgens menyer.

Rosa champagne er en kategori som får stadig økt oppmerksomhet, både fordi mange foretrekker den framfor den hvite, og fordi kvaliteten og tilbudet er i positiv utvikling.

Her finner du de rosa champagnene

Halvtørre champagner har begrenset interesse, men å matche desserten med en slik champagne, er alltid et morsomt innslag i en festmeny.

Og her er de søteste champagnene

Slik ble testen gjennomført
Produktene er smakt gjennom perioden 2013-2014. Alle priser er polets pr. 1. desember 2014.

Extra Brut NV

Extra Brut NV - spesialbutikkene

Følgende varer finnes kun i de syv spesialbutikkene rundt om i landet (Oslo-Vika og Oslo-CC Vest, Bergen, Trondheim, Hamar, Sandnes og Sandefjord). Det er ingen garanti for at produktene finnes i ditt nærmeste spesialpol, så kontakt polets kundesenter på 04560 dersom du ønsker opplysninger om lagerstatus.

Extra Brut NV - tilleggsutvalget

Denne varen må bestilles med et minstekvantum. Sjekk med polets kundesenter på 04560 for lagerstatus og minimumsantall.

Pol Roger Pure Extra Brut (62583)

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Ukens drink