Dyrere å sove borte

I løpet av de to siste årene har overnattingsprisen ved norske hoteller økt med nesten 20 prosent.

- Det er ingen tvil om at prisøkningen er kraftig. Men sammenlignet med andre land i Europa er fortsatt ikke overnattingsprisene i Norge avskrekkende, sier konsernsjef Torgeir Silseth i Choice-kjeden til Dagens Næringsliv.
 
Flater ut
Men nye tall fra Statistisk sentralbyrå tyder på at markedet er i ferd med å flate ut. I januar var oppgangen i antall gjestedøgn på tre prosent.
 
Ti prosent
Det er de forretningsreisende som har vært driverne for markedet de siste årene. Årsaken er at disse betaler mest for å overnatte. Nå ser det imidlertid ut til at denne veksten er i ferd med å stoppe opp.
 
I januar økte derimot kurs- og konferansetrafikken med ti prosent. Dermed ble totaltbildet for hotellene akseptabelt likevel.

Forsiden akkurat nå

Til toppen