Engelsk supermarkedkjede spår suksess for skrukork på vinflasker

Den engelske supermarkedkjeden Tesco anslår at innen fem år vil det meste av den konsumerte vinen i Storbritannia komme fra flasker utstyrt med skrukork.

- Vi tar sikte på å innen 2005 utstyre mer enn halvparten av våre egne vinmerker med skrukorker, uttaler Tescos talsmann, Helen McGinn, til decanter.com. Allerede nå er 70 av selskapets 750 viner i salg med denne lukkemekanismen. Og det er ikke utelukkende rimelige viner som nå utstyres med ny topp. Selv viner fra velkjente produsenter og områder finner, iført metallkapsel, sin vei til engelske konsumenter.
 
Salget går over all forventning, og 1½ millioner flasker med skrukork forsvant fra Tescos butikkhyller i løpet av de første 10 ukene etter introduksjonen.
 
APCOR, foreningen for portugisisk kork, står for 85% av korkproduksjonen i Portugal. De slår nå hardt tilbake, mener at konsumentene fortsatt foretrekker naturkorken fremfor andre alternativer. Derfor lanserer foreningen et eget symbol som skal synliggjøre bruken av naturkork. I tillegg yrker de for at det i Europa blir innført en lov som pålegger vinprodusentene å tilkjennegi på flasken hva slags lukkemekanisme som er benyttet.

Forsiden akkurat nå

Til toppen