Etiketten på vinflasken betyr mye

71 prosent av amerikanske vinforbrukere tar etiketten med i vurderingen når de velger vin.

Det hjelper altså lite om vinen er aldri så god om ikke etiketten frister, skal vi tro en undersøkelse gjort av vinprofessor Marianne McGarry Wolf ved California Polytechnic State University.

Dyr selger mest

Hun har spurt 252 vinforbrukere om å vurdere en rekke forskjellige etiketter og gi dem poeng etter hvor attraktive de mener etikettene er.

Etiketten som uavhengig av alder skåret best er californiske Twin Fins. Den har varme farger og en tegning av en strand, en klassisk convertible og et surfebrett. På andreplass kom

australske Yellow Tail med den karakteristiske kengurutegningen.

Dette er Yellow Tail-utvalget i Norge

At dyr appellerer er ikke noe nytt. Fem av de ni mestselgende vinene i USA har dyr på etikettene.  

Menn er kjedeligere

Om det ikke er forskjell i preferansene når det kommer til alder, er det absolutt det når det kommer til kjønn. Menn foretrekker etiketter med dempete farger og et mer klassisk uttrykk, er det etiketter med mye farger, mange detaljer og mer kreativitet som tiltrekker kvinner.

I en annen undersøkelse Wolf står bak spør hun om baketiketten. Hele 49 prosent av respondentene sier at den har en viss betydning for endelig vinvalg. Og 55 prosent leser ofte baketiketten. Av opplysningene de vektla aller mest er beskrivelser av vinens duft og smak.

Forsiden akkurat nå

Til toppen