Forfremmet Laroque

Saint-Emilion-produsenten Château Laroque er fra og med 1996-årgangen forfremmet til Grand Cru Classé, altså blant denne appellasjonens 50 beste på nivået under Premier Grand Cru som det finnes 13 av.

Laroque som har et trofast publikum i Norge, er i øyeblikket tilgjengelig i 95-utgaven som altså "bare" er Grand Cru. Kunststykket vinmakeren Bruno Sainson gjorde var blant annet å redusere produksjonen til 120.000 flasker og konsentrere seg om eiendommens beste 27 hektar. Store investeringer i vinmarkene er blitt foretatt helt siden Sainson gjorde sin entré i 1982. Blant annet satses det på merlot som nå utgjør hele 87 prosent av blandingen. Resten er 11 prosent cabernet franc og 2 prosent cabernet sauvignon.
 

 
Årsaken er i følge Sainson at cabernet-druene ikke oppnår optimal modning i leirjorden på åstoppene og -sidene rundt Saint-Emilion. Vinmarkene er for øvrig spredt over store deler av appellasjonen, slik at Sainson får merlot fra mange ulike mesoklimaer og jordsmonn å leke med.
 
Sainson legger også stor vekt på vinens utvikling i fatene og har sin egen hemmelige resept på hvordan fatene skal settes sammen. Det er Tronçais-eik som er favoritten, på grunn av de fine fibrene som er et resultat av at eiketypen vokser svært sent. Sainson er med på hele tønnemakerprosessen. Han smaker til og med på vanndampen som har vært brukt til å forme trevirket. For å kunne vrake fat som ikke utskiller de riktige aromaer. Og tønnemakerne får smake på vinen gjennom dens utviklingsstadier i fatet for at de skal kunne forstå fatets ulike egenskaper og forbedre sin kompetanse.

 
Sainson gløder av engasjement for sitt livsprosjekt. Selv om fatet betyr mye, er respekten for de ulike årgangenes egenskaper det viktigste. Sainson vil ha frem de naturlige tanninene, fra druene og ikke fatet. Sainson bruker 50 prosent nye fat, og vinen tilbringer 11-13 måneder i fat. Fatpreget er heller ikke dominerende i Laroques viner. Bortsett fra for den ferskeste, 1996-utgaven, men så lider den i øyeblikket av flaskesyken, da den ganske nylig er tappet i flasker. Den har en voldsom konsentrasjon med masse sjokolade og mokkaaromaer i tillegg til mørk, søt frukt.
 
1995 er slankere men likevel fruktdrevet med gode tanniner. I øyeblikket gir den ikke så veldig mye. Skal den drikkes i dag, må den ha mat som smaksrike kjøttretter. Pris for 1995 er kroner 188,80 (basis, varenr. 11807). En pris som vil øke opp mot to hundre lapper etter sommeren. Representant i Norge er Brand Partners som for øvrig er husets største enkeltimportør.
 
Tekst Aase E. Jacobsen
11.04.99

Forsiden akkurat nå

Til toppen