Fotobonanza ved matbordet

Telefonen er klar til skudd så snart maten står på bordet. Og kokkene elsker fotoflommen på sosiale medier.

Vi knipser, deler og kommenterer. Telefoner og sosiale medier flommer over av matbilder fra spisesteder, skriver osloby.no, som har spurt en rekke av hovedstadens kokker om hva de mener om fenomenet.

– Tidligere ventet du på den ene avisanmeldelsen i halvåret. Nå får du tilbakemeldinger hele tiden på ulike nettforum og på sosiale medier, sier Anders Braathen ved Smalhans på St. Hanshaugen.

– I bunn og grunn er det positivt. Det er jo god PR, sier Braathen. Han deler bilder av nye retter og menyer jevnlig.

LES OGSÅ: Serverer nettbrett ved bordet

I New York har enkelte restauranter lagt ned forbud mot å ta bilder, mens andre legger til rette for at gjestene kan knipse og dele. Ingen av restaurantene osloby.no kontaktet har vurdert restriksjoner. De fleste anser fotobonanzaen som en kompliment, det skjerper kjøkkenet og gir gratis omtale.

LES OGSÅ: Setter Instagram på menyen

– Vi lever i en ny verden og har fått en ny lekedings. La oss få lov til å hygge oss, sier Bent Stiansen ved Statholdergaarden.

Jan Vardøens utesteder, som Villa Paradiso og The Nighthawk Diner, tilhører de mest gjennomfotograferte. Smigrende, men ikke bare positivt, mener utelivskongen.

– Nå skal alt dokumenteres. Men blir livet fattigere om man ikke fotograferer absolutt alt? Et godt måltid og gode minner foretrekker jeg heller å ha i hjertet enn i mobilen.

Eksperter på sosiale medier mener matbilder kan oppfattes som skryt, særlig hvis man spiser på en fasjonabel restaurant.

– Mange bruker det nok også for å «hype seg selv», og vise frem at de er på in-steder, sier førsteamanuensis i sosiologi ved NTNU i Trondheim, Berit Skog.

– Man viser hvem man er gjennom sine vaner. Det kan også avspeile økonomisk kapital. Det viser hvor du har råd til å gå, sier Skog. Hun legger likevel mest vekt på den sosiale dimensjonen.

– Det handler om å synliggjøre hva en gjør; billedlegge opplevelser fra hverdagen og la andre ta del i den.

Stipendiat ved psykologisk institutt ved NTNU, Thomas Wold, mener matbildene fungerer som en identitetsmarkør.

– Hva du gjør på fritiden er viktig for å vise hvem du er. Mat er et element her, både blant dem som vil vise hvor sunt de spiser, hvor eksklusivt de spiser, og de som vise at de lager selvlaget mat fra bunnen av. I et samfunn av overflod blir det å vise at man lykkes med mat, en måte å vise at man lykkes med livet.

LES OGSÅ: Maamo beholdt stjernene

Forsiden akkurat nå

Til toppen