GI ut på tur

I løpet av året har kokkene ved Gastronomisk Institutt vært på 28 utenlandsturer. Jobben er å profilere norsk mat.

- Når vi er ute bruker vi råvarer som har en posisjon i markedet på stedet vi skal til, eller som kan tenkes å få det. Nå diskuteres det for eksempel om lam også kan eksporteres, sier administrerende direktør Dag Terje Klarp Solvang ved Gastronomisk Institutt til Rogalands avis.
 
Store oppdrag
Kokkene er blant annet med når kongefamilien er i utlandet. Eller når Utenriksdepartementet har oppdrag ute i den store verden.
 
- Tonnevis av mat skal klareres og gå gjennom tollen. Skal vi til USA kreves det ekstra planlegging siden vi der må gå gjennom importkanaler i USA, sier Solvang.
 
Sjømat og Jarlsberg
Rett over nyttår er det klart for enda mer reising. Da går turen til Grüne Woche i Berlin. En messe for mat, landbruk og reiseliv som besøkes av rundt 600 000 personer. Her skal kokkene fra Gastronomisk Institutt lage maten på den norske paviljongen.
 
- Seafood from Norway og Jarlsberg-osten til Tine er sterke merkevarer ute, sier Klarp Solvang.
 
Utenlandsturene og promotering av Norge og norske råvarer står for 30 prosent av inntektene til instituttet.

Forsiden akkurat nå

Til toppen