God hotellsesong i Hardanger

I perioden januar til juni hadde Hardanger 135.492 gjestedøgn. Det tilsvarer en økning på 8,7 prosent i forhold til 2006.

Norske gjestedøgn gikk opp med 6,5 prosent og utenlandske hele 13 prosent.
 
Reisemål Hardanger Fjords markedsføringsarbeid i Storbritannia gir resultater. Veksten i dette segmentet var på 19 prosent. Også de andre store utenlandsmarkedene vokste. Tyskland gikk opp med fem prosent og hadde totalt 15.253 gjestedøgn.
 
Vekst fra Asia
Men den aller største veksten kommer fra Asia. Nasjonene derfra økte med 41 prosent og er nå oppe i over 4 000 gjestedøgn. Det er Japan som er motoren, men også Kina og Sør-Korea viser gode tall, skriver boarding.no.
 
Godt belegg
I juni steg gjennomsnittlig rombelegg på hotellene med 10 prosent.
 
Losjiomsetningen steg med 3 millioner kroner, og gjennomsnittlig rompris med 11 prosent. Det betyr at losjiomsetningen i første halvår er 45 millioner kroner, vel 8 millioner bedre enn i 2006.
 
Satsing gir resultat
Reisemål Hardanger Fjord sier at fremgangen i juni var ventet, siden verdensmesterskapet i fotball gikk i juni 2006. Derfor var det dårlig med besøkende fra sentraleuropa.
 
Likevel er tallene for januar-juni mye bedre enn forventet, og spesielt gledelig er det at omsetningen stiger og hotellene har godt belegg på rommene.

Forsiden akkurat nå

Til toppen