Godbitene blir borte fra polet

De lokale Vinmonopolene har vært for flinke til å velge vin for deg og meg etter den sentrale ledelsens syn og har stilt produktavdelingen i Oslo i forlegenhet. Den friheten de lokale polsjefene til nå har hatt til å velge ut viner innskrenkes kraftig og hvem tror du det går ut over? 

Kanskje kan det ses på en som en ren maktdemonstrasjon fra polledelsens side. Etter hva Apéritif erfarer er reaksjonene sterke i de lokale utsalgene. Også på de nye reglene som innføres. De betegnes som latterlige og skal bli temmelig håpløse å etterleve. Nå skal det nemlig bli slutt på at butikksjefen utkonkurrerer hva den sentrale produktavdelingen har valgt ut for deg og meg. Det ble klart på det årlige butikksjefmøtet som ble avholdt i Sarpsborg i forrige uke. Der forkynte ledelsen at den nåværende ordningen skulle slankes kraftig i omfang og forutsetninger endres.

Bakgrunnen er som følger: Butikkene til polet er delt opp i tre kategorier; de som har det såkalte grunnsortimentet, de med hovedsortimentet og fullsortimentsbutikkene. Det er produktene i basislisten som er grunnlaget for oppdelingen, hvor grunnsortimentet består av de mest solgte produkter innen hver produktgruppe. Det andre ytterpunktet er altså fullsortimentsbutikkene som skal lagerføre samtlige produkter i basislisten.

Kvalitet
Selvfølgelig er ikke hele Norges befolkning monotone i sitt innkjøpsmønster. Derfor har det enkelte utsalg i tillegg til sitt fastsatte sortiment mulighet til å bygge opp en egen lokal liste med produkter fra bestillingslisten. Og det er her vi i dag finner de kvalitetsmessig interessante produktene, gitt butikkpersonalets interesse for og erkjennelse av de lokale kundenes kjøpsmønster.

Ordningen med den lokale tilleggslista ble innført for omlag ett år siden, med en forsøksperiode på to år. Etter knapt ett år med denne ordningen kommer altså endringene. Fullsortimentsbutikkene får nå mulighet for maksimalt 150 produkter i sin lokale tilleggsliste. Hovedsortimentbutikkene får tilsvarende 72 produkter. Utover dette er ytterligere én forutsetning lagt inn for varene i den lokale listen; disse produktene skal ikke konkurrere med tilsvarende varer i basisutvalget!

Utrolig situasjon
For mange av utsalgene betyr dette en kraftig slanking og endring av den lokale tilleggslista de allerede har rukket å bygge opp. Videre betyr omleggingen også at Vinmonopolet velger å favorisere en gammeldags tankegang, der et produkts identitet utad er avgjørende for hvorvidt det anses som et konkurrerende produkt eller ei. Vi kan illustrere dette enkelt ved å ta følgende eksempler:

Bordeaux: Hver produsent har sitt slottsnavn som egen identitet. Med andre ord; det finnes kun én Château Margaux. Hva da med Burgund? Der selges vinene stort sett med stedsnavnet som første kriterie. En vin fra Aloxe-Corton vil da med andre ord, på grunn av de nye regler for inntak til lokal liste, komme i konflikt med andre viner fra samme område. Samme kan sies om en Barbaresco eller Montepulciano. Og fri og bevare oss dersom det for Chile settes cabernet sauvignon som konkurransefaktor.

Nål i en høystakk
Å skulle velge ut 72 eller 150 produkter av i alt 3800 som ikke kommer i konflikt med basisproduktene kan bli en festlig affære for butikksjefene. For importørene vil også dette bety at det å føre konkurrerende rimelige viner i bestillingsutvalget kan bli et sjansespill. Må det letes etter nåler i en høystakk for å tilfredsstille kriteriene?

Er dette nok et forsøk på å sette en solid spiker i kista til bestillingsutvalget? Vi kan nemlig ikke se at det er lagt mange forutsetninger til rette for at norske forbrukere skal få full mulighet til å nyte butikkpersonalets kunnskap om disse produktene. Vinmonopolet sentralt har i hvert fall gjennom en årrekke bevisst holdt informasjonsbrukervennligheten for disse produkter på et minimum.

Til syvende og sist er det altså deg som kunde det går ut over.

Forsiden akkurat nå

Til toppen