Lærer av Deli de Luca

Deli de Luca er med på den internasjonale "Ten to Watch"-listen. Verden har noe å lære av kjeden, mener analyseselskapet IGD.

Konseptet til Deli de Luca er en krysning mellom butikk og delikatesseforretning. Fokuset ligger på god mat og måltidsløsninger. Butikkene dekker publikums behov for direkte konsum og mat til å ta med hjem. De aller fleste butikkene holder åpent 24 timer i døgnet. Konseptet er så bra at kjeden er med på IGDs "Ten to Watch".
 
Deli de Luca er inspirert av konsepter som Starbucks, Sainsbury Local og Marks & Spencer, samt en del andre utenlandske konsepter med tilsvarende profil.
 
Verden kan lære
Og noe riktig må kjeden ha gjort underveis. I rapporten fra IGD trekkes Deli de Luca frem som ett av ti selskaper verden har noe å lære av. Rapporten er skrevet av Jonathan Gunz som er seniorrådgiver i IGD.
 
- Det som skiller Deli de Luca ut fra andre som prøver å gå over bransjegrensene er måten de fremhever produktene på, og ikke minst ledelseskulturen, sier Gunz.
 
Han skryter også av hvordan kjeden driver franchise og tiltrekker seg ung arbeidskraft ved å bygge opp merkevaren.
 
Nye produkter
Deli de Luca har også introdusert en rekke nye produkter i norsk servicehandel. Kjeden får rundt 50 prosent av fortjenesten fra produkter som tidligere ikke var å få kjøpt, skriver Handelsbladet FK.

I dag har kjeden 23 butikker og 325 millioner kroner i omsetning. Deli de Luca har åpnet sin første butikk i Bergen og det har også kommet to nye i Oslo i år. Selskapet mener det er plass til mellom ti og tolv nye butikker i Oslo, og seks, kanskje sju i Bergen.
 
Utenlands
Deretter står Stockholm og København for tur.
 
IGD, som står bak listen, er et velrennomert selskap som driver med forskning og analyse innen matvare- og handelsbransjen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen