Lite og meget godt

Hvorfor tar en av Grande Champagnes mindre cognacprodusenter turen til Norge for å presentere produkter med produksjonsvolum på kun noen få tusen flasker pr år? Forklaringen er enkel: Skandinavia konsumerer ca 10 prosent av den totale cognacproduksjonen, og Norge står i særklasse. Og forbruket av cognac i de dyrere prisklasser øker.

Jean-Louis Brillet, 10. generasjon av familien Maison Brillet tilbyr det norske cognacelskende markedet fem utsøkte produkter, single cognac petite og grande champagne, fra minimum 3 og inntil 100 år gamle.
 
Brillet Selection hvor det yngste elementet er minst 3 år gammel Petite Champagne er en ung fruktig cognac med fin karakter. Brillet Trés Vieille Reserve 20 år gammel XO er også minimum 20 år. Den kan godt inneholde eldre cognacer for å opprettholde kvaliteten. Dette er en godt utviklet cognac som åpner seg etterhvert og gir en rik opplevelse. Den har utpreget kryddersmak, spesielt av vanilje og er et godt kjøp med en pris på kroner 695 (varenr. 32021, bestillingsutvalg).

 
Eliteseriens Brillet Trés Rare Héritage 50 år er en kraftig cognac, nydelig avrundet og med et utall av smaksopplevelser. En opplagt cigarcognac med en pris på kroner 1.500 (varenr. 32022, bestillingsutvalg). Brillet Trés Rare Limitée, en 100 år gammel cognac med avslepet nese, men allikevel kraftig og kompleks med smak av krydder og blomster. Cognacen er lagret 50 år på fat, 30 år på Demi-Johns og resten på flaske. Selvsagt koster så gammel vare, nærmere bestemt kroner 3.100 (varenr. 32023, bestillingsutvalg).
 
Kongen over alle, Brillet Trés Rare Centenaire er også 100 år gammel, men den har 60 år på fat, 30 i Demi-Johns og 10 på flaske. Cognacen som koster kroner 6.330 (varenr. 32024, bestillingsutvalg) er laget med henblikk på 1000-årsskiftet og er produsert i et volum på 3000 flasker. Med en imponerende kompleksitet både i lukt og smak kan den nærmest beskrives som en fløyelsmyk variant av Héritage.
 
Maison Brillets cognacer kommer i håndblåste men likevel enkle flasker med tilsvarende etiketter, dog i en representativ trekasse og med et vedlagt sertifikat.
 
For Aperitif, Leiv Pedersen, Sector Media
13.11.99

Forsiden akkurat nå

Til toppen