Lokal mat ga økt omsetning

Ombygging og satsing på lokal mat gjorde at Selbusjøen Hotell & Gjestegård økte omsetningen med nesten 12 prosent i fjor.

Og i år blir det en enda større satsing.
 
20 år
Det er snart 20 år siden Arild og Toril Øien ønsket velkommen til Selbusjøen Hotell & Gjestegård for første gang.
 
Nå ser det ut til at ting går på skinner.
 
Driftsselskapet hadde en omsetning på over 12 millioner kroner i 2006. Tallene for 2007 er ikke klare ennå, men hotellsjefen forteller om kraftig vekst, og at det samme forventes i år, skriver Selbyggen.
 
Mer økning
- Når man pusser opp og investerer som vi har gjort, så må en sette seg mål. De ble innfridd i 2007, og vi regner med like stor vekst i år. Nå gjelder det å komme i gang med arbeidet som må gjøres, sier Øien.
 
Hotellet har nettopp ansatt ny kjøkkensjef. Stig Johansen er opprinnelig fra Mausundvær, og har lærlingetiden ved Rica Nidelven i Trondheim.
 
Historisk
Gjestegården er med i De historiske hoteller, en kjede som setter store krav både til historisk stemning og mat og drikke som tilbys. Kortreist og sporbar mat har vært en trend en stund, og på dette området skal det satses det ekstra mye framover.
 
Gastronomisk matvei
- Frem til sommeren skal vi være med på å utvikle prosjektet Matvegen - en gastronomisk reise i Norge, der de enkelte hotellene skal utnytte råstoff fra regionen enda bedre. Her i Selbu skal vi blant annet bruke lam, hjort, rein, selbuost, ørret fra Selbusjøen og røye fra Tydalsfisk, og rettene skal utvikles i tiden framover, sier Øien.
 
Gjennom prosjektet får gjestegården ekstra markedsføring både på nett og på messer blant annet, men hotellene samarbeider også i utviklingsarbeidet. Blant annet ved at kjøkkensjefene har samlinger og kontakt.

Forsiden akkurat nå

Til toppen