Mindre fra butikk, mer fra polet

Ølsalget falt i 2011, men flere finner veien til Vinmonopolets ølhyller.

Salget av norsk sterkøl gikk opp med nesten 40 prosent det siste året, til nær 1,4 millioner liter. Likevel drikker vi fortsatt lite sterkøl sammenlignet med butikkøl.

Tall fra Bryggeriforeningen viser at det totalt ble solgt 234,6 millioner liter øl i fjor, ni millioner liter mindre enn i 2010.

Forbruket utgjør rundt 60 liter øl per voksne nordmann.

LES OGSÅ: Sterkøl på stigende kurs

– Mer enn ni av ti øl er lys pils som vi kjøper i butikk eller på skjenkesteder. Det er nordmenns favoritt, men interessen for mangfoldet av øl er økende, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen i en pressemelding.

Boksøl tar over

Vinmonopolet selger 258 ølmerker fra hele verden. Av de ti mest populære sortene sterkøl på polet, er åtte norske.

– Det viser at mange ønsker å prøve ulike ølsorter, og vi er glad for at så mange som 30 av de 50 mest populære merkene er norsk øl, sier Petter Nome.

LES OGSÅ: Får forbud mot ølnyheter

Juleøl er blant de mest populære sortene spesialøl og markerer seg sterkt på salgsstatistikken for desember.

– Juli var den beste ølmåneden i fjor, til tross for varierende sommervær. I august og mai ble det kjøpt mer øl enn i vanligvis gode måneder som juni og desember, sier Petter Nome.

En stadig større andel øl kommer nå fra boks, mens andelen flaskeøl har sunket med 20 prosent siste år. Det selges nå fire ganger så mye øl fra boks som på flaske.

Forsiden akkurat nå

Til toppen