NORØL samlet 12 000 underskrifter mot nedleggelse

Forbruker-organisasjonen Norøl samlet mer enn 12.100 navn over hele landet i en underskriftskampanje mot Ringnes' vedtak om å nedlegge Tou Bryggeri. Kampanjen ble gjennomført på internett samt på puber og ølutsalg.

Norøl frykter at utviklingen vil ende med kun to sentraliserte bryggerianlegg og en håndfull mikrobryggerier for hele Norge. De protesterer mot nedleggingsplanene og mener det er en alvorlig feilvurdering av Ringnes å tro at det styrker konsernet og norsk bryggerinæring å sentralisere ølproduksjonen i Nittedal.

I finanskretser er det - lett polemisk - sagt at eieren selv må bestemme hvor han vil brygge sitt øl. Det stemmer utvilsomt hvis han også vil nyte det alene. Problemet oppstår når eieren lenge nok har argumentert for at det ikke er hans, men tvert imot forbrukerens øl, brygget på lokale kvaliteter og tradisjoner. Da må han også være forberedt på at den samme forbrukeren vender ham ryggen. Mye tyder på at en slik reaksjon vil bli merkbar i Rogaland når Tou bryggeri blir borte. Erfaringen fra Bodø og Nordlandsbryggeriet har vist at det kan ta lang tid å ta igjen tapte markedsandeler, påstår Norøl.

Nittedals-øl med etiketter for Tou er en dårlig idé. Tap av lokale ølmerker og økt sentralisering av ølproduksjonen vil gi en forflating av Norges allerede fattige øltilbud og åpne for mer av importerte masseprodukter, hevder ølvennene i en pressemelding.

Forsiden akkurat nå

Til toppen