Økt ølsalg for Mack

Fra 2005 til 2006 økte Macks ølsalg med 6,1 prosent i volum. Dette skjedde i en periode da totalmarkedet for øl i Norge vokste med 4,1 prosent.

- Vi er godt fornøyde med en salgsstigning som ligger over snittet i en svært konkurranseintensiv bransje. Vi har hatt størst etterspørsel på premium-variantene våre. Disse har vokst enda mer målt i verdi med 8,4 prosent. Det viser at vi er på rett vei med vår strategi, og at kundene våre setter pris på vårt gode øl, sier adm. direktør Harald Bredrup i Macks Ølbryggeri.

Mack har altså tatt markedsandeler i 2006. Tall for dagligvarebransjen fra analyseselskapet ACNielsen viser at Mack har en markedsandel på øl på 3,0 prosent målt i volum. Dette er bedre enn 2004 (2,7 prosent) og 2005 (2,9 prosent).

Hit i Nord-Norge
Naturlig nok er markedsandelene høyere i Macks hjemmemarked, Nord-Norge. Her viser tall fra dagligvarebransjen en markedsandel på 28,9 prosent målt i volum. Også her ser man en økning hvert år fra 2004 og 2005.

- Salgsutviklingen i 2006 kommer som følge av godt operativt salgsarbeid, operasjonell forbedring i hele organisasjonen og økning i investerte ressurser i salgs- og markedsarbeidet vårt, sier Bredrup.

Omsetter for 600 mill.
Mack er altså verdens nordligste bryggeri og ble grunnlagt i 1877. Bryggeriet har utviklet seg til å bli et av landsdelens største privateide selskaper. Selskapet har 135 ansatte som omsetter for 600 millioner kroner i året.

Forsiden akkurat nå

Til toppen