Tidenes beste år for akevitt

Linie Aquaviten fyller år i år, samtidig var 2006 tidenes beste år for akevitt generelt og Linie Aquavit spesielt.

Til sammen ble det solgt 2,7 millioner liter akevitt i fjor. For å få produsert dette gikk det med 11,2 millioner kilo poteter.

Av de 2,7 millioner literne ble 1,1 liter solgt her hjemme. Resten gikk til utlandet, der Danmark og Tyskland er de største markedene. Bare i Tyskland ble det omsatt Linie Aquavit for rundt 97 millioner norske kroner i fjor.

Både svenskene og danskene er sterke innen akevittproduksjon, men til tross for konkurransen økte Arcus det internasjonale salget med 3 prosent. Her hjemme økte salget med hele 8 prosent.

Tradisjoner
Aldri før har nordmenn vært så opptatt av nasjonale og lokale mat- og drikketradisjoner. Det gir utslag i salget og en akevitt som Lysholm Linie økte med hele 30 prosent.

- Vi opplever en nasjonal stolthet rundt akevitten som vi tidligere bare har sett i julesesongen, sier Halvor Heuch, som er destillatør i Arcus.

Jubileumsaquavit
I 1805 passerte Trondheimsbriggen Throndhiems Prøve ekvator. På dekket lå en last med norsk akevitt. Fatene ble åpnet da skipet kom hjem to år senere og familien fant ut at akevitten hadde utviklet seg til det bedre på grunn av reisen.

Dette var altså i 1807. Derfor feirer Norges eldste merkevare - Linie Aquaviten - sitt 200-årsjubileum i år. Dette vil bli markert med en eksklusiv Jubileumsaquavit som kun vil bli fremstilt i et antall av 2000 nummererte flasker.

Linie Aquavit er Norges mest kjente merke på det internasjonale markedet. Hele 95 prosent av all Linie selges til utlandet, og det er Tyskland som er det største enkeltmarkedet.

Over halvparten av eksporten gikk til Tyskland, men merket vokste også i Danmark og USA.

Forsiden akkurat nå

Til toppen