To nye til Matvegen

De Historiske Hotel & Spisesteder skal lansere to nye deltagere i Matvegen.

Det skjer førstkommende tirsdag.
 
- Turister som kommer til Norge møter i stor grad junkfood, kiosker og veikroer med frityr og løvbiff. De kommer ikke til Norge for å teste posesaus. De vil se ekte vill natur og bør også få smake det ekte Norge, sier Nils Henrik Geitle, administrerende direktør i De Historiske Hotel & Spisesteder i en pressemelding.
 
Halvparten fra utlandet
De Historiske Hotel & Spisesteder har nærmere 50 prosent utenlandske gjester. Med lanseringen av de to nye Matvegene, kan turister og reisende få lokale norske smaker hele veien fra sør til nord og fra øst til vest i Norge. Tretten av 19 fylker er representert i prosjektet.
 
Samarbeidspartnere
Nå har man også trukket med samarbeidspartnere som BAMA og Arcus, som blant annet skal sikre forsyninger av lokale grønnsaker, frukt og norsk akevitt til hele Matvegen.
 
Disse leverandørene vil også kartlegge de historiene som følger med produktene og som servitørene formidler til gjestene. På denne måten vil gjestene oppleve at en historie skapes også gjennom de måltidene de opplever på Matvegen.

Seks kriterier
Hele 35 av 47 medlemsbedrifter i De Historiske Hotel & Spisesteder er kvalifisert til å være en del av Matvegen. Stedene som plukkes ut må oppfylle seks kriterier for å få være en del av Matvegen:
 
Spisestedet må alltid ha en dagens meny basert på lokale råvarer og der noen retter forteller om geografisk tilhørighet.
 
Sesongvariasjonene skal gjenspeiles i menyen.
 
Alle lokale råvarer skal være sporbare.
 
Menyen skal introduseres muntlig av kompetent personale.
 
Vinlisten skal være samstemt med menyen og skal også inneholde et godt utvalg av norske akevitter.
 
Husets historie skal være tilgjengelig for alle gjestene.
 
Det er altså gjennom bruk av de beste lokale råvarer, lokal forankring og et tydelig vertskap som formidler historien om stedet og dets menyer at Matvegen skapes.

Forsiden akkurat nå

Til toppen