Tror ikke på egne norske polhyller

Vinmonopolets adm.dir. Kai Gjesdal Henriksen mener egne norske hyller ikke nødvendigvis er en god løsning.

Kai Gjesdal Henriksen peker på at hvorvidt en egen hylle øremerket norske produkter vil bidra til å fremheve norske produkter er usikkert. Han viser i en epost til Apéritif at hyllen for Nyheter nå er avviklet siden nyhetene blir bedre eksponert om produktene står sammen med andre produkter i sine respektive produktkategorier.

Lovverket stopper

Han gir dessuten uttrykk for at kritikken fra Matmerk er urettferdig. –Vi har i løpet av de siste årene gjennomført flere tiltak for å synliggjøre norske produkter.  Blant annet ved å opprette en egen fane med oversikt over norske produkter på vinmonopolet.no. Norske, kortreiste produkter er merket med merkelappen Lokale produkter i butikkene hvor det også er mulighet for å ha egen hylle øremerket disse. I perioden 2009-2012 har vi gjennom markedsplanen vår etterspurt 100 nye norske produkter i alle produktkategorier og i november 2011 hadde vi et eget fokusområde med Kortreiste produkter, slår Henriksen fast.

-Vi synes det er flott at folk er engasjert i Vinmonopolets produktpolicy. Vi oppfordrer alle som har innspill vedrørende Vinmonopolets fremtidige sortiment om å kontakte oss.

Men han viser også til EØS-avtalen og alkoholreklameforbudet hvis lovverk ikke gir Vinmonopolet anledning til å gi norske produkter en ekstraordinær presentasjon i butikkene.

Forsiden akkurat nå

Annonse

Skalldyrsreisen

Elsker du hummer? Får du vann i munnen av tanken på ferske blåskjell? Eller ønsker du kanskje å bli en kløpper på å knekke sjøkreps? Bli med på en skalldyrsreise ganen din sent vil glemme! Les hele saken

Til toppen