Ulovlig vinreklame på norsk fjernsyn

Sosial- og helsedirektoratet har slått ned på ulovlig vinreklame fra vinimportøren Ekjord på TV Østfold. De omstridte sidene er nå fjernet fra TV Østfolds nettsider.

Det er produktsjef Sebastian Klausen hos Ekjord As som har kommet med vinanbefalinger på TV Østfold, både som TV-innslag og som anbefalninger på nettsidene til TV Østfold.

Det var tidligere i høst at Klasen anbefalte en rekke Ekjord-viner, hele 16 ganger. Alle vinene var fra Ekjord AS. Kjente merker som J.P. Chenet Cabernet Syrah 2002, Jean León Cabernet Sauvignon Reserva 1998, Sangre de Toro 2003 fra Torres, Atrium Merlot 2003 fra Torres, Wolfberger Gewurtraminer 2002, Bersano Asti og to sherryer fra Lustau var blant anbefalningene.

Reklameforbud
I alkoholloven § 9-2 første ledd heter det:
"Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Forbudet gjelder også reklame for andre varer med samme merke eller kjennetegn som drikk som inneholder over 2,50 volumprosent alkohol. Slike varer må heller ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester."

Redaksjonell omtale av alkoholholdig drikk faller utenfor forbudet.

I følge Sosial- og Helsedirektoratet skal en artikkel anses som redaksjonelt stoff når det foreligger redaksjonell frihet. Dette innebærer at omtalen må være vurdert og presentert av en uavhengig redaksjon. Omtalen må ikke være initiert, påvirket eller finansiert av produsent, importør, grossist, forhandler eller mellommann, heter det i brevet som er sendt TV Østfold.

Ekjordreklame
Det heter videre i brevet at det står opplyst på nettsidene at Sebastian Klausen studerer til WSET Diploma og at han arbeider med vin til daglig.

"Direktoratet er kjent med at Sebastian Klausen er ansatt som produktsjef hos vinimportøren Ekjord AS". Videre registrerer direktoratet at alle de 16 produktene som presenteres i TV Østfolds vinanbefalinger er produkter fra Ekjord AS. "På bakgrunn av dette finner direktoratet at artikkelen ikke oppfyller kravene til redaksjonell frihet, og at den dermed er i strid med alkoholreklameforbudet. Direktoratet ber om at artikkelen fjernes fra Deres nettsider umiddelbart, samt at TV Østfold i fremtiden kun benytter uavhengige journalister til slike innslag".

Brevet er undertegnet av avdelingsdirektør Jens J. Guslund. Han skal for øvrig møte som vitne trolig i morgen i den såkalte Ekjordsaken som nå går for Arbeidsretten mellom tidligere Ekjord-ansatte Svein Lindin og Ekjord AS. Et av hovedankepunktene der mot Lindin fra Ekjord er at han drev "butikk i butikken" med vinforedrag på si.

Ikke svar
Dn.no Vinguiden har i lengre tid forsøkt å få svar på saken fra TV Østfolds ansvarlige redaktør Tomm Pentz Pedersen uten at han har besvart våre henvendelser.

I en tid etter henvendelsen fra Sosial- og Helsedirektoratet lå likevel saken ute på nett. Den er nå fjerner fra de offisielle sidene.

Kilde: Dagens Næringsliv

Forsiden akkurat nå

Til toppen