Ulovlig vinreklame på norsk fjernsyn

Sosial- og helsedirektoratet har slått ned på ulovlig vinreklame fra vinimportøren Ekjord på TV Østfold. De omstridte sidene er nå fjernet fra TV Østfolds nettsider.
23 November 2005 - 18:52

Det er produktsjef Sebastian Klausen hos Ekjord As som har kommet med vinanbefalinger på TV Østfold, både som TV-innslag og som anbefalninger på nettsidene til TV Østfold.

Det var tidligere i høst at Klasen anbefalte en rekke Ekjord-viner, hele 16 ganger. Alle vinene var fra Ekjord AS. Kjente merker som J.P. Chenet Cabernet Syrah 2002, Jean León Cabernet Sauvignon Reserva 1998, Sangre de Toro 2003 fra Torres, Atrium Merlot 2003 fra Torres, Wolfberger Gewurtraminer 2002, Bersano Asti og to sherryer fra Lustau var blant anbefalningene.

Reklameforbud
I alkoholloven § 9-2 første ledd heter det:
"Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Forbudet gjelder også reklame for andre varer med samme merke eller kjennetegn som drikk som inneholder over 2,50 volumprosent alkohol. Slike varer må heller ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester."

Redaksjonell omtale av alkoholholdig drikk faller utenfor forbudet.

I følge Sosial- og Helsedirektoratet skal en artikkel anses som redaksjonelt stoff når det foreligger redaksjonell frihet. Dette innebærer at omtalen må være vurdert og presentert av en uavhengig redaksjon. Omtalen må ikke være initiert, påvirket eller finansiert av produsent, importør, grossist, forhandler eller mellommann, heter det i brevet som er sendt TV Østfold.

Ekjordreklame
Det heter videre i brevet at det står opplyst på nettsidene at Sebastian Klausen studerer til WSET Diploma og at han arbeider med vin til daglig.

"Direktoratet er kjent med at Sebastian Klausen er ansatt som produktsjef hos vinimportøren Ekjord AS". Videre registrerer direktoratet at alle de 16 produktene som presenteres i TV Østfolds vinanbefalinger er produkter fra Ekjord AS. "På bakgrunn av dette finner direktoratet at artikkelen ikke oppfyller kravene til redaksjonell frihet, og at den dermed er i strid med alkoholreklameforbudet. Direktoratet ber om at artikkelen fjernes fra Deres nettsider umiddelbart, samt at TV Østfold i fremtiden kun benytter uavhengige journalister til slike innslag".

Brevet er undertegnet av avdelingsdirektør Jens J. Guslund. Han skal for øvrig møte som vitne trolig i morgen i den såkalte Ekjordsaken som nå går for Arbeidsretten mellom tidligere Ekjord-ansatte Svein Lindin og Ekjord AS. Et av hovedankepunktene der mot Lindin fra Ekjord er at han drev "butikk i butikken" med vinforedrag på si.

Ikke svar
Dn.no Vinguiden har i lengre tid forsøkt å få svar på saken fra TV Østfolds ansvarlige redaktør Tomm Pentz Pedersen uten at han har besvart våre henvendelser.

I en tid etter henvendelsen fra Sosial- og Helsedirektoratet lå likevel saken ute på nett. Den er nå fjerner fra de offisielle sidene.

Kilde: Dagens Næringsliv

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Guide
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Ukens drink