Upper Ten vant igjen

Den norske whiskyfavoritten Upper Ten feide kjente konkurrenter som Johnny Walker og Ballentines av banen i en kåring som nylig ble presentert i det velrenommerte tidsskriftet Wine & Spirit i London.

- Internasjonal anerkjennelse betyr utrolig mye for oss. Det er en bekreftelse på at den jobben vi gjør her i Norge er god, sier destillatør Halvor Heuch i Arcus.

Selv om Upper Ten er laget av fine skotske whiskyer, er den likevel et norsk produkt. Oppskriften og stilretningen ble utviklet av Vinmonopolet på slutten av 1920-tallet, og whiskyen blandes nå av Arcus' egne folk på Hasle i Oslo.

Premiert drikke
Dette er imidlertid ikke første gang Upper Ten hevder seg i internasjonal konkurranse. Også i 1999 kåret engelske Wine & Spirit den norske whiskyen til verdens beste produkt i sin klasse.

Upper Ten består av 35 ulike skotske whiskyer og den har et maltinnhold på 47 prosent. Dette er et svært høyt til å være en blended whisky. Mange blandingswhiskyer består av mellom 25 og 35 prosent maltwhisky.

- Upper Ten har en fin maltkarakter i tillegg til en viss fruktsødme. Dessuten har den et umiskjennelig preg av røyk, noe som kjennetegner whiskyene fra vestkysten av Skottland, forteller Heuch.

For kjennere
I fjor ble det solgt 175 000 liter Upper Ten, og dette gjorde den til vinmonopolets mest populære whiskymerke. Likevel vil ikke Heuch karakterisere den norske favoritten som en "folkewhisky".

- Upper Ten appellerer i større grad til whiskykjennere fordi den har en kraftig og flott smak, sier destillatør Halvor Heuch i Arcus.

Kilde og foto: Newswire

Forsiden akkurat nå

Til toppen