Utradisjonelt fra Brimi

Arne Brimi har lagt opp et utradisjonelt lærlingeopplegg for kokker i Jotunheimen.

Det er sju reiselivsbedrifter som har gått sammen om å forme ungdommer til rollen som fremtidens kjøkkensjefer og ambassadører for mattradisjonen fra Gudbrandsdalen og Jotunheimen.
 
Gry Helene Stavseng er daglig leder av selskapet Brimi-Kjøken og det er dette selskapet som står for opplegget.
 
Betyr mye
- Det betyr mye for dette prosjektet at Brimi står i spissen. Han har et sterkt og kjent navn. Brimi er et godt varemerke, sier Stavseng om makkeren.
 
Og samarbeidet med den profilerte kokken ser ut til å bære frukter. På rekordtid er sju lærlinger skaffet tilveie i prosjektet, som ble født så sent som i april.
 
Mye å lære
Kokkelærlingene kommer fra Midt-Norge, Vestlandet og Gudbrandsdalen. Og de har mye å lære.
 
- Oss ska ha det løyle, lovte Arne Brimi da han ønsket de unge forventningsfulle velkommen.
 
Kjendiskokken gleder seg til å forme de unge i sin matfilosofi.
 
- De skal lære mer på disse to årene enn de noen gang har lært, og kommer til å lære, sier han.
 
Skal lære jakt
Og det kan bli riktig så artig for de sju ungdommene som er deltakere i det unike prosjektet. Læretiden vil nemlig by på langt mer enn pugging av matoppskrifter. Lærlingene skal lære jakt også. Blant mye annet.
 
Tur over Besseggen hører også med på læreplanen. I tillegg til å tilberede gourmetmåltider under åpen himmel, slakting av lam, bærplukking i Jotunheimen, dyrking av urter og vinsmaking, skriver Sunnmørsposten.
 
Gudbrandsdølene bak prosjektet legger ikke skjul på at målet er at ungdommene skal finne seg tilrette i distriktet, slik at de får beholde de potensielle kjøkkensjefene. Kjøkkensjefer er nemlig mangelvare.

Forsiden akkurat nå

Til toppen