Varsler resultatforbedring

Heineken varsler en forventet resultatforbedring etter sterk økning i salget av øl i voksende markeder.

Det er optimisme etter salget av øl i Asia, Afrika og Øst-Europa som gjør at Heineken nå varsler om et enda bedre resultat enn forventet for årets seks første måneder.
 
Økt etterspørsel
Selskapet tror økningen i salget kommer som følge av sterk økonomi, bra vær og økt etterspørsel etter internasjonalt øl i disse tre vekstområdene.
 
I følge Heineken økte selskapet salget av øl med 9,3 prosent i de første seks månedene i 2007 målt mot samme periode i fjor.
 
Sterkt i Asia
Asia hadde den største veksten. Der steg salget med 30,9 prosent. 
 
Et annet sterkt område var Afrika, der veksten var på 16,5 prosent. Også sentralt i Europa og i Øst-Europa var salget bra. I disse områdene var veksten 11,9 prosent.
 
Kaldt og vått
Også i Vest-Europa og i USA økte salget, men her er tallene helt annerledes. I USA var veksten 4,3 prosent mens økningen i Vest-Europa var på en prosent. Heineken mener den lave veksten har sammenheng med kaldt og vått vær i tillegg til en generell prisøkning i disse markedene.
 
De siste årene har Heineken hatt som mål å øke salget ved å vokse internasjonalt og spesielt i Øst-Europa.
 
I forrige måned kjøpte selskapet bryggeriet Kruovice i Tsjekkia, noe som ga en markedsandel på åtte prosent i landet.
 
Heineken offentliggjør de finansielle resultatene for de første seks månedene av 2007 i august.

Forsiden akkurat nå

Til toppen