Varsler resultatforbedring

Heineken varsler en forventet resultatforbedring etter sterk økning i salget av øl i voksende markeder.

Det er optimisme etter salget av øl i Asia, Afrika og Øst-Europa som gjør at Heineken nå varsler om et enda bedre resultat enn forventet for årets seks første måneder.
 
Økt etterspørsel
Selskapet tror økningen i salget kommer som følge av sterk økonomi, bra vær og økt etterspørsel etter internasjonalt øl i disse tre vekstområdene.
 
I følge Heineken økte selskapet salget av øl med 9,3 prosent i de første seks månedene i 2007 målt mot samme periode i fjor.
 
Sterkt i Asia
Asia hadde den største veksten. Der steg salget med 30,9 prosent. 
 
Et annet sterkt område var Afrika, der veksten var på 16,5 prosent. Også sentralt i Europa og i Øst-Europa var salget bra. I disse områdene var veksten 11,9 prosent.
 
Kaldt og vått
Også i Vest-Europa og i USA økte salget, men her er tallene helt annerledes. I USA var veksten 4,3 prosent mens økningen i Vest-Europa var på en prosent. Heineken mener den lave veksten har sammenheng med kaldt og vått vær i tillegg til en generell prisøkning i disse markedene.
 
De siste årene har Heineken hatt som mål å øke salget ved å vokse internasjonalt og spesielt i Øst-Europa.
 
I forrige måned kjøpte selskapet bryggeriet Kruovice i Tsjekkia, noe som ga en markedsandel på åtte prosent i landet.
 
Heineken offentliggjør de finansielle resultatene for de første seks månedene av 2007 i august.

Forsiden akkurat nå

Naturvinbar uten merkelapper

Bar Brutus er Norges kanskje første rendyrkete naturvinrestaurant med tilhørende tidsriktig grønnsaksdominert meny. Like etterlengtet for noen som provoserende for andre. Beliggenheten bak Botsen bidrar ellers med å utvide grensene for det urbane Oslo.  Les hele saken

Til toppen