Verdens beste kokkelandslag

Det norske kokkelandslaget knuste konkurrentene i kokke-OL i Tyskland og sikret Norge sitt første OL-gull.
23 Oktober 2008 - 17:44

Jubelen stod i taket da Norges kokkelandslag sikret seg sin første seier i kokke-OL i Erfurt, Tyskland i dag.

Det ble en riktig storeslem med gull i både kald- og varmmat, og kokkelandslaget med Sven Erik Renaa i spissen, kunne glede seg over revansje fra forrige OL.

For fire år siden gikk nemlig Sverige av med seieren.

Konkurransen i Erfurt samlet kokkelandslag fra hele 32 nasjoner.

Norge bekrefter dermed sin posisjon som en av verdens beste kokkenasjoner etter ukens gullmedaljer og som regjerende verdensmestere fra Luxemburg i 2006.

Spisset trening
Kokkelandslaget har forberedt seg godt over de siste fire årene og utallige timer har gått med til trening før denne ukens konkurranse.

I tiden før konkurransen har de gjort treningsforholdene så like som mulig til hvordan det vrikelig ville være under OL.

- Vi har terpet så mye på konkurransesituasjonen og fokusert mye på gode smaker. Og under konkurransen fungerte laget optimalt. Alt satt i fingrene, sier Renaa til Newswire.

Alle på laget har hatt sine klart definerte oppgaver. De har et skarpt blikk for detaljer og har vært hundre prosent skjerpet både dag og natt.

- Konkurransen består av så mange elementer at det bare er hard jobbing som fører til et godt resultat. Vi føler at seieren er fortjent, sier Sven Erik Renaa.

Norske råvarer
Landslaget har vært bevisste på sin rolle som ambassadører for norsk matkultur og har benyttet seg av mest mulig norske råvarer under konkurransen.

Mandag sikret de seg gull for sitt koldtbord, og spenningen steg før onsdagens konkurranse.

Vinnermenyen deres fra onsdagens varmmatkonkurranse bestod således av så vel norsk fjordørret som norsk lam.

Norges beste kokker
Det norske kokkelandslaget er satt sammen av 11 unge kokker fra hele landet.

Flere av kokkene har lang erfaring fra forskjellige prestisjetunge konkurranser, som kommer godt med for hele laget når konkurransen er underveis.

Bli bedre kjent med de enkelte kokkeken på landslaget - klikk bare på de røde lenkene nedenfor for å lese mer om de.

Det norske gull-laget består av:

Sven Erik Renaa, team manager, Gastronomisk Institutt, Stavanger
Gunnar Hvarnes, kaptein, Gastronomisk Institutt, Stavanger
Kjartan Skjelde, kokk, Tango Bar & Kjøkken, Stavanger
Andreas Myhrvold, kokk, Gastronomisk Institutt, Stavanger
Espen Vesterdal Larsen, konditor, Kulinarisk Akademi, Oslo
Sverre Sætre, konditor, Sverres Konditori AS, Oslo
Ronny Kolvik, Palace Grill, Oslo
Even Ramsvik,  kokk, Restaurant Oscarsgate, Oslo
Kari Innerå, kokk, Kulinarisk Akademi, Oslo
Elise Bratteng Rønning, commis, Britannia Hotell, Trondheim
Gjermund Kværna Bjelland, commis, Sverres Konditori AS, Oslo
Steffen Engelhard, rådgiver, StatoilHydro, Stavanger
Tom Victor Gausdal, rådgiver, Flavours, Oslo

Kilde: Newswire
Foto: Newswire/ Gaute Gusrud

Sats på store flasker med rosa bobler til 17. maifesten

Disse to produsentene er ikke bare eksperter på bobler, men også denne fargen. Og vi snakker ikke om Champagne.

Med denne får rekesesongen en pangstart

Den er dessuten ekstra gunstig priset (satt ned en 50-lapp fra 8. mai), og byr derfor på veldig god valuta for pengene.

Best blant bestillingsnyhetene i mai: Det skal godt gjøres å overgå chablis på dette nivået
Tester

Nydelige 2022-burgundere, strålende rieslinger, fantastiske champagner og lekre 2021-bordeauxer er noen av de andre høydepunktene blant de drøyt 1300 vinene som er testet.

Nyhetene i basisutvalget: Nå kan du legge en ny favoritt til listen av rødviner - og denne er aller kulest
Tester

For trousseau og synonymet bastardo er de mest interessante av vinnyhetene i basis i mai.

Med denne får rekesesongen en pangstart

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Gi kyllingfileten og spagettien et lite løft med hjemmelaget spinatpesto

Gi kyllingfileten og spagettien et lite løft med hjemmelaget spinatpesto

Kylling og pasta er en sikker kombinasjon. Men her trengs det litt drahjelp fra andre ingredienser. Med hjemmelaget spinatpesto trenger du heller ikke saus til retten,