Vinanmeldelser påvirker prisen

Viktige vinanmeldere har stor innflytelse på fastsettelsen av en vins omsetningsverdi. Med andre ord er det fastslått noe de fleste har visst i mange år.

I en rapport som før påske ble lagt frem ved The Royal Economic Society, Nottingham, kom det frem forskningsresultater som viser påvirkningen av anmeldelser av viner på deres priser. Det har vist seg at Robert Parker's rangeringer kan påvirke prisingen av Bordeaux viner med opp til 15% i følge økonomen Michel Visser, som sammen med to kolleger har studert prissettingen av de samme vinene på det amerikanske merkedet under inflytelse av Parker's the Wine Advocate, og satt dette opp mot andre markeder.
 
Begrunnelsen ligger i at Parker gjerne gjennomfører en smaking av årgangene våren etter innhøstingen. Av diverse grunner smakte han derimot ikke 2002 årgangen før høsten 2003, som førte til at prisene kunne settes uavhengig av hans vurderinger. Forskjellen i 2002 årgangen i forhold til andre årganger har vist seg å ligge på ca €3, eller 15%. Studien har også vist at det er viner fra Pomerol som har hatt den største prisøkningen I etterkant av Parker's vurderinger, noe som også sammenfaller med hans personlige preferanser, i følge konferanse arrangøren.
 
Kidle: Decanter

Forsiden akkurat nå

Til toppen