Klubb
Få rabatt på «verdens beste vinglass»
Foto: (Neil Watson Studio)

Få rabatt på «verdens beste vinglass»

Den verdensberømte vinskribenten Jancis Robinson har laget ett vinglass som dekker alle behov. Det kommer til å dekke også dine. Som medlem i Apéritifs Mat- og vinklubb får du gunstige priser.
Jesper M. Amundsen
07 August 2020 - 16:14

Vi har inngått avtale med den norske leverandøren av vinglasset til den verdensberømte vinskribenten Jancis Robinsons. Hun har sammen med den prisbelønte designeren Richard Brendon laget et vinglass og en karaffel du kan bruke til alle typer viner. Som medlem får en rabatt som monner.

Jancis Robinson vil bare ha en type vinglass. Foto: Alun Callender

Ett glass holder - det er budskapet bak Jancis Robinsons kolleksjon bestående av et vinglass og to karafler som ble lansert i Norge tidligere i år. Et budskap som nok kan oppleves som provoserende all den tid konkurrerende glasskolleksjoner er nettopp det, en rekke glass til forskjellige anledninger.

For å få rabatt på disse unike glassene, må du være medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb - meld deg inn her

Er du medlem går du hit og legger inn rabattkoden du mottok med velkomstbrevet. Du kan ikke betale med Vipps, men med alle andre kort.

At Jancis Robinson har satt navnet sitt på et vinglass, var ikke noe som lå i kortene. Designer Richard Brendon kontaktet vinguruen i august 2017. - Hun var skeptisk siden hun ikke hadde satt sitt navn på noe annet produkt enn nettsiden og bøker tidligere, forteller Lily Colman Osborn som er forretningsutvikler for Richard.

- Men hun hadde ett ufravikelig krav, og det var at det skulle være ett glass.

For alle typer vin, også med bobler. Men når det kommer til karaffel, trengs to løsninger. En romslig for ung vin, som også tar en magnumflaske, og en for gammel vin som er laget for dekantering, ikke lufting.

Her forteller Jancis Robinson om glassene hun har vært med å utvikle

Vannglasset har samme klokken som vinglasset, men uten stett, og kan derfor brukes til vin det også. – Stadig flere, ikke bare amerikanere, bruker denne type uformelle vinglass, forklarer Lily.

Når det kommer til størrelsen på klokken, er den laget også med tanke på sommelieren. Der hvor den er på sitt videste, rommer den en sjettedel av en flaske, altså 12,5 cl. Samtidig som det gir en størst mulig overflate for aromaene til å utvikles i glasset. Åpningen må gi plass til sågar store neser. At glassene tåler oppvaskmaskin, var også et krav.

Allerede i juni 2018 var kolleksjonen klar for det britiske markedet. – Årsaken til at det gikk så raskt, er at glassene er munnblåste, det gjør at volum er små. Vi kan bare lage 5000 i måneden, mot 5000 om dagen om de kom fra en maskin. Derfor lanserer vi glassene i ett marked av gangen, sier Lily Colman Osborn.

Sats på store flasker med rosa bobler til 17. maifesten

Disse to produsentene er ikke bare eksperter på bobler, men også denne fargen. Og vi snakker ikke om Champagne.

Med denne får rekesesongen en pangstart

Den er dessuten ekstra gunstig priset (satt ned en 50-lapp fra 8. mai), og byr derfor på veldig god valuta for pengene.

Best blant bestillingsnyhetene i mai: Det skal godt gjøres å overgå chablis på dette nivået
Tester

Nydelige 2022-burgundere, strålende rieslinger, fantastiske champagner og lekre 2021-bordeauxer er noen av de andre høydepunktene blant de drøyt 1300 vinene som er testet.

Nyhetene i basisutvalget: Nå kan du legge en ny favoritt til listen av rødviner - og denne er aller kulest
Tester

For trousseau og synonymet bastardo er de mest interessante av vinnyhetene i basis i mai.

Med denne får rekesesongen en pangstart

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Gi kyllingfileten og spagettien et lite løft med hjemmelaget spinatpesto

Gi kyllingfileten og spagettien et lite løft med hjemmelaget spinatpesto

Kylling og pasta er en sikker kombinasjon. Men her trengs det litt drahjelp fra andre ingredienser. Med hjemmelaget spinatpesto trenger du heller ikke saus til retten,