Øl
(Bilde: Frode Henriksen)

Nå skal ølet være syrlig, lett og godt. Slik er vinneren av Årets Øl 2016

Nøgne Ø Bahrainer Weisse er trendy som bare det, med sin syrlige karakter og 3,5 prosent, men samtidig er det et velbrygget øl. Det vant foran sterkere kandidater fra Amundsen, Lindheim og Færder.

Så velbrygget er Nøgne Ø Bahrainer Weisse at det stakk av med seieren i Årets Øl 2016 foran 79 andre øl. Prisen ble delt ut under Bergen Ølfestival - For øvrig Norges største. 

Juryen begrunner valget av Bahrainer Weisse med at det er et tidsriktig syrlig øl med god fruktighet og tørrhet som sin lave alkoholprosent (3,5) til tross fungerer også godt til mat, som fish'n chips og kremet ost.

Nøgne Ø åpnet sitt bryggeri for Norges beste hjemmebrygger i 2015, Petter Fornes, som oppskalerte sitt surdeigsbrygg. Dette var for øvrig tidenes mest soleklare hjemmebryggvinner som fikk tilnærmet full pott av dommerne. Det oppskalerte resultatet er også overbevisende og et godt bidrag til kategorien berliner weisse . Bahrainer forteller om opprinnelsen til surdeigen og er et morsomt ordspill på originalen, men også i større skala enn hjemme hos Fornes fungerer dette ølet veldig godt. Ikke minst fremhever juryen ølets lave alkoholprosent på 3,5 som en styrke. Ølets svakhet er designen som er moden for fornyelse. Dermed er utfordringen overlevert Nøgne Ø fra juryen

Årets Øl-juryen

Roar Døving, professor, Markedshøyskolen,

Steinar Killi, professor, Arkitektur- og Designhøyskolen,

Joakim Grønli, designer i Brandlab,

Jørn Tore Persen, salgs-/markedssjef, Ølakademiet),

Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør, Apéritif,

Gustav Foseid, ølbokforfatter og aktiv i Norbrygg,

Ove Haugland Jakobsen og Per Øyvind Arnesen, begge øleksperter tilknyttet Ølportalen.

i Årets Øl 2016.

Vinneren av denne konkurransen skal nemlig ikke bare tilfredsstille smaksløkene, men helst ha både et gjennomtenkt og velfungerende design, et kommersielt gjennomførbart konsept og ikke bare være «nok en IPA».  

-Et øl skal gjennom emballasjen formidle noe om innholdet, og her opplever vi at det svikter. Mange bryggerier velger en serieløsning hvor det enkelte øl underkommuniseres. Ølet er laget mer for den indre sirkel som sjekker untappd og ratebeer flere ganger om dagen enn for et større publikum som må læres opp til å forstå forskjellen i det stadig økende tilbudet. Når det er sagt, er innslagene av gode designløsninger mange flere i dag enn for bare noen år siden, mener juryen som innser at det kan være her skoen trykker for mange nyoppstartete bryggerier uten tunge investorer i kulissene.

Tett i teten i årets kåring 

Tre andre øl utmerket seg også i årets kåring og var sterke konkurrenter til Nøgne Ø.

Lindheim Ølkompani Sour Cherry Farmer’s Reserve 2014

Juryens begrunnelse:

Et fatlagret syrlig kirsebærøl i belgisk oude kriek-stil men med Lindheims klare signatur. Det

Årets Øl 2016

I alt 80 øl fra 34 bryggerier er påmeldt årets kåring som er den sjette i rekken og er et samarbeid mellom Ølportalen, Norbrygg, Ølakademiet og Apéritif.

 

  • Hvert bryggeri kan melde på inntil tre øl.
  • Ølet må være lansert tidligst 1. august 2015.
  • Ølet må være i salg senest 31. juli 2016.
  • Ølet må være fra norske bryggerier.
  • Norske/utenlandske samarbeidsbrygg aksepteres.
  • Ølet skal være tappet på boks eller flaske.

betyr også kirsebær fra egen hage. Et øl som fungerer veldig godt til lam, storfe og svin, eller til ost.

Lindheim Ølkompani tråkker opp et velprøvd spor med sitt kirsebærøl, både flaskedesign og etikett peker mot belgiske tradisjonen med oude kriek og denne ølstilens vinøse karakter. Bruken av kirsebær fra egen hage gjør at har ølet sikret seg en plass både blant de ølinteresserte og blant landets gode restauranter med nordisk fokus. Skal det inn på disse restaurantene, bør det imidlertid investeres mer i det designmessige uttrykket som er en smule hjemmelaget.

Les om hvordan Lindheim Ølkompani jobber

 

Amundsen Bryggeri Fear the Reaper Imperial Stout 2015

Juryens begrunnelse:

En kraftpakke av et øl som har mye av alt med en nærmest enorm konsentrasjon, men som bærer sin 11,5 prosent alkohol godt. Et øl som passer best til meditasjon og i små doser, derfor rekker flasken langt.       

Denne kraftpakken av et øl er et øl du ikke glemmer så lett. Selve ølet er tilnærmet galskap siden det er modnet i tre så forskjellige fattyper som tidligere har inneholdt bourbon, single malt og rom. At det likevel blir harmoni er en bragd, også med tanke på den høye alkoholgehalten.

Innpakningen er også med på å skille det ut fra mengden, enten du liker metal-flørten eller ei,. Amundsens Bryggeri har nemlig valgt en relativt original vri med å pakke flaskene inn i papir med. trykk, men illustrasjonene signert «hustegner» Peter-John de Villiers og den tilhørende historien kunne med fordel ha blitt bearbeidet mer. Selve flasken, uten papiret, kunne også hatt designelementer som underbygger kvaliteten i ølet.

 

Færder Mikrobryggeri Classic Lager                                    

Juryens begrunnelse:

Et tidsriktig lagerøl, økologisk og ufiltrert, tappet i Færders prisbelønte design, som fortsatt «holder øl», tre år etter starten. Det har en lett sødme samt butikkstyrke som gjør det tilgjengelig for flere. Dessuten smaker det godt rett fra den nette flasken og har derfor et trendpotensial blant det yngre ølpublikum.

Småskalabrygget lagerøl er ingen nyhet, men Færder Mikrobryggeris innpakning og øvrige konsept er så helstøpt at deres siste øl i porteføljen oppleves som sådan. Ølet er ikke for feinschmeckerne, til det er det ikke bittert nok, men for dem som vil ha god munnfølelse og en lett sødme, er det et godt alternativ. Med 4,7 prosent alkohol er tilgjengeligheten og dermed suksesspotensialet stort.

Foto: Julie H. Amundsen

 

Bildet: Fra prisutdelingen på Bergen Ølfestival. Nr 2 fv Eivin Eilertsen, Lindheim, Tone Krüger, Færder, Tom Young, Nøgne Ø og Tom Alfred Øimo, Amundsen. Helt th prisutdeler Hanne Frosta og helt tv prisarrangør Aase E. Jacobsen, Aperitif.

Forsiden akkurat nå

Til toppen