Øl
(Foto: Julie H. Amundsen)

Her har du en god grunn til å dra over fjellet etter øl

Bergensbryggeriet 7 fjell er blitt et mønsterbruk, både økonomisk, produksjons- og markedsmessig. Og ølene har fått sine fans langt utenfor både by- og landegrensene.

Fløien, Lyderhorn, Gamlehaugen, Ulriken, Rundemanen, Svartediket, Tippetue, Kjuagutt, Tjommi og Småtøs er alle øl fra 7 Fjell. De lokale navnene og uttrykkene har gjort at bergenserne har trykket 7 Fjell-ølene til sine bryst. Bryggeriet er allerede blitt Bergens stolthet på nivå med Brann og Hansa.

–Vi har ingen målsetning om å konkurrere med Hansa i volum. Det vi brygger på et år, produserer et stort bryggeri på ett døgn, forteller daglig leder og medgründer Jens Eikeset.

Selv om et navn som Småtøs kan virke lekent og en tanke småfrekt for ikke-bergensere, er det altså ikke det. Derimot er den «amerikanske blondinen» bryggeriets bestselger både på kegs og i dagligvare, og står for 25 prosent av totalvolum.

Planlegging og styring

Gahr Smith-Gahrsen.
Gahr Smith-Gahrsen. Foto: Julie H. Amundsen

Bak Småtøs og de andre ølene skjuler det seg et bunnsolid konsept. Det holder kanskje å nevne at bryggemesteren heter Gahr Smith-Gahrsen, levende legende innen hjemmebrygging og flere ganger norgesmester. Han forlot i 2013 en trygg tilværelse som ungdomsskolelærer til fordel for det som ble sett på som en umulighet: Å utfordre Hansas monopolposisjon på lokalmarkedet.

Så når 7 Fjell lager en IPA i butikkstyrke, kalles den Fake IPA og får navnet Sjarlatan. –Slik er Gahr, dønn ærlig, sier Jens Eikeset som selv har jukset i hjemmebryggerfaget, men som med sin økonomibakgrunn er best på alle de andre områdene.

–Jeg tror vi er det eneste bryggeriet som har planlagt for en sømløs ekspansjon allerede fra starten, smiler Jens til tross for forkjølelse og lite søvn etter en lang natt på kontoret.

Bygget i Fjellsdalen 5 som kanskje ikke er det fresheste i byen, har likevel veldig mange muligheter, inkludert opsjon på å overta hele arealet. –Vi fikk et entydig råd fra våre gode venner i alle de små bryggeriene: Sørg for å ha god plass og muligheten til å doble i løpet av kort tid.

Og det ble det raskt behov for.

7 Fjell fikk en flying start

Anlegget når det fullt utbygd med tanker både ute og inne, har en kapasitet på 1,5 millioner liter. Om det hadde vært i dag, ville 7 Fjell vært det største håndverksbryggeriet i Norge, men det er en stund til kapasiteten er sprengt. I 2016 forventer bryggeriledelsen et volum på 500.000 liter, og i 2017 det dobbelte. –Det kan synes som et hårete mål, men vi er inne i en positiv trend. Med ekspansjonen følger også en kostnadsspiral, hvor inntektene helst skal vokse raskere enn kostnadene, sier Jens. Han forteller at bedriften har som mål å dekke inn alt over driften.

Foto: Julie H. Amundsen

Mer og mer uteliv

2015 endte på 11,4 millioner og et ordinært resultat på knappe millionen. Det akkumulerte tapet er på ca 1,5 millioner, noe som må anses som bra etter 30 måneders drift. Omsetningsmålet for 2016 er 16 millioner som vil gi et resultat som er litt bedre enn i 2015. –Vi vil være rigget for god vekst de kommende årene, og forventer bedre resultater fra og med 2017, mener bryggerisjefen.

Selv om investorene ikke har fått utbytte ennå, virker det altså som om de kan sove godt om natta. Og med en ny kontorsjef på plass kan også Jens Eikeset redusere gründertilværelsens dobbeltjobbing.

Siden 7 Fjell fortsatt er en bedrift med få ansatte, må daglig leder Jens Eikset ta i et tak når det trengs.
Siden 7 Fjell fortsatt er en bedrift med få ansatte, må daglig leder Jens Eikset ta i et tak når det trengs. Foto: Christoffer Meyer

Enn så lenge er 7 Fjell en liten bedrift med fem ansatte i produksjonen, tre på salg og to i administrasjonen. -Vi har i motsetning til andre håndverksbryggerier valgt å ta all jobben selv, både salg og distribusjon, forteller Jens og legger ikke skjul på at det har sine utfordringer.

Utelivet – ikke bare i Bergen, men også Oslo - er blitt en stadig viktigere salgsplass. Kegs utgjør nå 25 prosent av volum og vil øke utover året. –Vi må ha egne linjer for å sikre oss en fast plass på utesteder, så det jobber vi mye med akkurat nå, forteller Jens.

Opptatt av temperatur

Porteføljestyring er høyt prioritert. –Med så liten bryggekapasitet på tanksiden som vi har hatt fram til nå, har porteføljen på 25 flaskeøl vært altfor stor. I år øker tankparken betydelig, men likevel må antall faste brygg ned, sier han.

Det 7 Fjell kommer til å sitte igjen med etter slankekuren, er seks flaskeøl til dagligvare og seks til Vinmonopolet og horeca. Disse skal det alltid være lager av. De resterende 12-13 blir sesongøl. På den måten konsentreres leveringsdyktigheten som 7 Fjell legger så stor vekt på, om færre øl.

Dette mener vi om 7 Fjells øl

Først når alle de ni nye tankene på 50 hl og to bright beer-tanker er på plass, er det kapasitet til å brygge undergjæret øl som pilsner, bayer og bokk.

7 Fjell har i øyeblikket ingen basislisteføringer hos Vinmonopolet, men er representert i drøyt 1000 dagligvarebutikker. Jens er imidlertid bekymret for hvordan øl oppbevares i butikkene.

-I løpet av året får vi også en ubrutt kjølerekke – trolig som det første håndverksbryggeriet i Norge. Dette er et veldig vanlig salgsargument og krav i amerikansk bryggeriverden for flaskeøl, og vil nok gjøre seg gjeldende i større grad også her, spår Jens som mener både dagligvare og Vinmonopolet har mye å lære på dette området.

Kvalitet foran alt

Hos 7 Fjell står kvalitetsstyring i første rekke. –Alt vi gjør må være reproduserbart i stor skala. For hvis noen kjøper en flaske 7 Fjell og den er overkarbonert eller oksidert, ja, da får de sine fordommer mot håndverksøl generelt som overpriset skvip bekreftet, og du har tapt en kunde for alltid, påpeker Jens.

Han berømmer Ægir for å ha gjort mange investeringer i kvalitetsøkende utstyr: –Det er dyrt og øker gjeldsbyrden, men på sikt er det helt nødvendig. Vi har brukt mye penger på spesialutstyr, men er ikke helt i mål med et fullt utstyrt laboratorium. Å kjøpe disse tjenestene eksternt er imidlertid ingen god løsning. Da må vi ha et stort bufferlager. Men å kalle tilbake varer fra butikk er en særdeles kostbar affære, selv om det er det eneste riktige å gjøre dersom subpar-produkter har sluppet gjennom kvalitetskontrollen.

Mange av ølene i dagligvareporteføljen er dessuten best når de er helt ferske. Derfor følges alle batcher nøye etter tapping med referanseprøver både på kald- og varmlager.

Fra 2017 er også en bokstappelinje på plass. –Vi kommer ikke til å gjøre som Ægir, å erstatte alt av flasker med boks.

Til det er 7 Fjell-flaskene for sterkt knyttet til varemerket. Designet var da også noe av det første som kom på plass, etter navnet.

Sambrygger for å lære

7 Fjell kan høres ut som svigermors drøm blant bryggeriene, men også her er det rock’n roll innimellom. Etter at 7 Fjell ble nummer 10 på RateBeers liste over de beste nye bryggeriene i verden i fjor, har bryggeriet fått et navn også utenfor landets grenser. Så langt har 7 Fjell hatt besøk av Vaat fra Estland, Garage Project fra New Zealand, Brew By Numbers fra London, Borg Brugghús fra Island og Ska Brewing fra Colorado, USA. Eksporten øker også jevnt, og ti land mottar nå mer eller mindre regelmessige leveranser fra Bergen.

Slik gikk det da Borg Brugghús var på besøk

I tillegg til Amundsen fra Oslo og Austmann fra Trondheim. Samarbeidsbrygging er ikke bare for hyggen og vennskapets skyld skal vi tro bryggerisjefen: -Det er en kombinasjon av lett industriell spionasje og en mulighet for å få eksponering i et nytt segment. Men det er altså gjensidig.

Nå er samarbeidet mellom 7 Fjell, Amundsen, Austmann og Haandbryggeriet en realitet

5155 Wilderness IPA er resultatet av Brew By Numbers-besøket. Et øl brygget med einer- og grankvister, lyng og einerbær – etter einerlåg-prinsippet, og med gjestebryggeriets forkjærlighet for tydelig humlepreg gjennom sortene motueka og citra hvor den første bidrar med en intens lime-karakter. 7 Fjell ble så begeistret for resultatet at det kommer på listen over øl som skal repeteres årlig, som et vårøl. Men det blir kun tilgjengelig i kegs.

Stingo er sambrygget med Amundsen og en så å si utdødd ølstil fra Yorkshire i England. Kun Samuel Smith brygger et øl i denne stilen. Og Yorkshire er tilfeldigvis hjemstedet til Amundsen-brygger John Hudson. Ølet som er en mellomting mellom en old ale og en barley wine, er brygget med mye brunt sukker og smaksatt med eikechips som alternativ til lang fatlagring.

Supergode Ulriken

Mumme er en tradisjonell hanseatisk ølstil som egentlig er avgått med døden (på grunn av renhetsloven), men som Gahr Smith-Gahrsen har blåst liv i. Et kraftig krydret øl med blant annet tamarind, chili og koriander og 10 prosent alkohol.

Om et uberkult øl som Lyderhorn Saison Noir er sesongøl og dermed mindre tilgjengelig, er Ulriken Double IPA sikret en plass i varmen. Godt er det, for bedre enn dette kan knapt et øl i denne kategorien bli.

Surøl og fatlagring er hotte øltemaer. Til nå har 7 Fjell laget ett øl med brettanomyces, men kjenner på utfordringene knyttet til denne type brygging. De har imidlertid kjøpt noen rødvins- og sherryfat som det skal eksperimenteres med framover. –Men vi vil aldri bruke de vanlige tappelinjene til slikt øl. På sikt er det er mulig at vi vil dedikere en del av nabobygget til denne bruken, sier Jens Eikeset.

7 Fjell opererer for øvrig som eneste norske bryggeri med «open source brewing» det vil si at alle oppskrifter står på flaskene i form av en QR-kode.

Også bryggeriet er åpent for publikum. I hvert fall hver siste fredag i måneden. Siden starten i fjor har hele nabolaget og store deler av Bergen vært innom. Målet er å skape en tilknytning og eierskapsfølelse, samtidig som det er bra for butikken. -Making money marketing, gliser økonomen Jens Eikeset. 

Egen bryggeributikk åpnes i løpet av året. Og nylig innviet bryggeriet et eget smakerom med kjøkken slik at de kan arrangere egne beermakers dinners og smakinger.

Forsiden akkurat nå

Til toppen