Tar med seg komle til Milano

Christian André Pettersen fra Spiseriet i Stavanger skal representere Norden i S.Pellegrino Young Chef 2015.
02 Mars 2015 - 18:15

Stavanger-kokken Christian André Pettersen dro i land seieren med sin lune skandinavisk-inspirerte rett bestående av blant annet sjøkreps, laks, vaktelegg og norsk komle.

– Dette er en stor mulighet for meg. Jeg er en konkurransekokk, så det å få muligheten til å delta i en stor internasjonal konkurranse med Eyvind Hellstrøm som mentor er uvurderlig. Jeg lever og ånder for dette og har lagt stor vekt på detaljene i min egenkomponerte rett, sier den talentfulle kokken som sikret seg billetten til den internasjonale finalen i Milano sist helg.

Da møttes nemlig ni andre unge kokketalenter fra hele Norden for å konkurrere om å bli best i vår region.

Blant verdens 20 beste

I finalen til S.Pellegrino Young Chef of the year skal 20 kokker fra 20 ulike regioner konkurrere mot hverandre for å vinne årets gjeveste internasjonale kokkepris for unge talenter under 30 år. Til sammen har 3500 kokketalenter mellom 18-30 år fra 191 land kjempet om en plass blant de 20 beste. Et elitelag som Christian André nå altså er del av.

Juryen som skal bedømme kandidatenes signaturretter består av sju verdensberømte kokker: Gastón Acurio, Yannick Alléno, Massimo Bottura, Margot Janse, Yoshihiro Narisawa, Éric Ripert og Joan Roca. Juryen vil vektlegge valg av ingredienser, samt ferdigheter, genialitet, estetikk og budskap.

Dette er imidlertid ikke noe nytt for Christian André som har vært med i store konkurranser tidligere. Han vant NM i kokkekunst både i 2011 og 2014, og i 2012 ble han kåret til «Nordic Chef of the Year». Han kommer til å representere Norge igjen under årets Nordic Chef-mesterskap. Til daglig jobber han som assisterende kjøkkensjef på Spiseriet på konserthuset i Stavanger.

Får hjelp av Hellstrøm

Eyvind Hellstrøm, en av dommerne i den nordiske finalen, er svært imponert over Pettersen. Han blir også med på veien videre til Milano, og skal hjelpe Pettersen med å perfeksjonere retten før den store finalen.

Det blir gjort ekstra krus på de 20 kokkefinalistene i verdens motemekka. S.Pellegrino har nemlig  inngått et samarbeid med Vogue Italia, og i løpet av våren kommer de til å matche de unge kokkene  med 20 fremadstormende klesdesigntalenter. Hver enkelt av de utvalgte motedesignerne skal utvikle et klesplagg inspirert av signaturrettene til kokkene. Sammen vil de presentere deres samarbeidsprosjekt under Expo Milano 2015, på den italienske paviljongen.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.