Pære kokt med stjerneanis, karamelltuiles, pasjonsfruktcoulis, lakris- og sjokoladebavaroise mellom sprø kjeks, portvinssirup
Foto: Eva Brænd

Ingredienser

Syltede pærer:
pærer
vann
stjerneanis
askorbinsyre (fås på apotek)

Pasjonsfruktcoulis:

30 g sukker
50 g fløte

60 g lakrissirup
100 g mørk callebaut couverturesjokolade (nr. 811)
200 g fløtekrem
3 pl gelatin

Fremgangsmåte

Syltede pærer:
Skrell noen gode pærer så de er pene og runde. Kok opp vann, sukker, stjerneanis og litt askorbinsyre (fås på apotek. Askorbinsyre tilsettes for å holde pærene naturlige i fargen).

Legg pærene i og la de trekke i ca. 20-25 minutter. Avkjøl i laken. La pærene renne av på klede før anretning. Sett på tallerken og legg litt pasjonsfruktcoulis rundt.

Pasjonsfruktcoulis:
Skrap kjøttet av pasjonsfrukt i en sil og press ut saften. Kok med litt sukker og Tahiti-vanilje til det tykner. Sil på nytt og avkjøl.

Sprø kjeks:
Smelt smør og rør inn melis, hvetemel og eggehvite til det blir en smidig røre. Avkjøl massen og stryk på en silikonmatte. Stek i ovn ved 180 grader til massen er halvstekt. Ta ut og skjær firkanter på 4 x 4 cm. Legg firkantene tilbake på matten og stek videre til de er gylne. Avkjøl.

Karamelltuiles:
smør og sukker smeltes sammen. Rør inn hvetemel og litt appelsinsaft til det blir en smidig masse. Hell massen på en silikonmatte, stryk så tynt du klarer.

Stek i ovn ved 180 grader til den er gylden. Ta ut av ovnen, avkjøl litt, stikk ut med utstikker før den stivner. Tre karamelltuiles ned på pæren.

Portvinssirup:
Kok portvin og litt balsamicoeddik med sukker til det tykner. Smak til med litt frisk portvin og avkjøl. Fyll i en sprøytepose og skjær av litt av tuppen. Sprøyt ønsket mønster på tallerken.

Lakris- og sjokoladebavaroise:
Kok opp sukker og fløte og leger med eggeplommene til crème anglaise.

Smelt sjokoladen i crème anglaise, rør inn oppbløtt gelatin. Smak til med lakris-sirup og avkjøl. Vend inn mykpisket fløtekrem. Fyll i en sprøytepose og avkjøl.

Legg de sprø kjeksene utover kjøkkenbenken og sprøyt bavaroisen over platene i tre rader. Skjær av på endene med en varm kniv. Legg platene sammen oppå hverandre, slik at du begynner med kjeks og slutter med kjeks. Still disse på høykant på tallerkenen.

Sendt inn av Dan Lystad - Le Canard

Med denne potetsalaten til middag får du brukt opp det du har i kjøleskapet

Med denne potetsalaten til middag får du brukt opp det du har i kjøleskapet

Dagens potetsalat inneholder nok vesentlig mer enn kun poteter. Like fullt er den lettlaget og mettende, og derfor noe du gjerne må servere utover sommeren.

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger
Guide
Oppskrifter restemat

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger

Til 17. mai har vi en tendens til å handle inn for mye. Men fortvil ikke, det er nok av oppskrifter som trenger rester.

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.