Kylling med Leffe

La kyllingen godgjøre seg i øl. Det smaker ekstra godt
Foto: (EzumeImages)

La kyllingen godgjøre seg i øl. Det smaker ekstra godt

Belgisk øl gir ekstra mye smak til kyllingen i denne oppskriften. Du kan selvsagt velge et annet øl, men ikke hvilket som helst.
25 Mai 2019 - 02:10

Øl er en utmerket erstatning for vin i matlagingen, men på samme måte som for vin, er det noen regler som gjelder. Unngå øl med for uttalt bitterhet. Når det kokes inn som i denne oppskriften, blir det enda bitrere. Belgisk lyst øl som Leffe i dette tilfellet, har lite humlebitterhet, er bløtt og med lett syrlighet og sødme, noe som matcher kyllingen veldig godt.

I denne oppskriften er det mindre syre enn om du hadde brukt en vin i stedet for øl. Derfor spiller drikkefølget  en viktig rolle. Selvsagt kan du drikke samme ølet som er brukt i retten, dermed oppnås harmoni. Et øl med en syrlig karakter gjør jobben på en annen måte. Det gjelder også for en syrlig vin. Da snakker vi om kontrast.

Skaff deg dagens rett som e-post

Kylling med Leffe

Fremgangsmåte

Skjær en stor løk i ringer og stek i litt smør i en kasserolle. Ta en to-kilos kylling og del den i åtte stykker. Brun stykkene i 1 ss smør, tilsett salt og pepper etter behag og legg deretter de ferdige stykkene i kasserollen sammen med løken, to kvister med timian, to nellikspiker og to einerbær.

Dekk kyllingbitene med 1 flaske Leffe Triple og la det hele trekke i en halvtime uten lokk. Hell over mer øl eller kylling- eller kalvekraft etter behov. Når kyllingen er mør, løftes kyllingbitene ut av kjelen og holdes varm. Dernest reduseres kraften og 1 ss smør tilsettes før kyllingen returneres til kjelen.

Server med sellerirotpuré. Denne består av like deler sellerirot og potet. Ingrediensene kokes i femten minutter. Mos potetene og selleriroten sammen med litt varm melk, smør og litt salt og pepper.

Tips:
Du kan også lage retten i ovnen ved 180 grader som på bildet. Dekk til med aluminiumsfolie eller lokk i 30 minutter. Ta av folien/lokket  ha oppi  1 ss smør og la steke videre i 15 minutter.

De beste oppskriftene med kylling finner du her

Og her finner du veldig mange andre spennende oppskrifter med kylling

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Grillet makrell med foliebakte poteter appelsin- og vannmelonsalat

Nå er makrellen perfekt for helgrilling

I denne oppskriften har den fått en lett eksotisk krydring samt syrlig og fruktig tilbehør.

Ukens drink

Lag en sommerlig drink med verdens beste akevitt - signert en bartendermester

Jørgen Dons er en av Norges mest fremtredende bartendere gjennom mange år og definitivt en av de mest joviale. At han også behersker det å lage den viktigste drinkingrediensen får du en smakebit på her.

Brennevinsnyheter i mai: Akevitt slik du ikke har smakt den før og noen heftige mezcaler
Tester

Akevitt i verdensklasse er kanskje noe du har hørt før, men nyhetene i mai skiller seg absolutt ut.

Carpaccio er perfekt sommermat, spesielt med denne vrien

Carpaccio er perfekt sommermat, spesielt med denne vrien

Tunfisk kan på samme måte som hval kalles havets kjøtt. Og er derfor perfekt som carpaccio.

Grillet makrell med foliebakte poteter appelsin- og vannmelonsalat

Ukens drink

Se alt du kan lage med rabarbra
Oppskrifter rabarbra

Se alt du kan lage med rabarbra

Rabarbra duger til mer enn å dyppes i sukker. Her får du mange gode oppskrifter.

Så raskt lager du et lite festmåltid med helnorsk smak

Så raskt lager du et lite festmåltid med helnorsk smak

Saftig kylling, ramsløk, tykkmelk og pepperrot er både genialt sammen og lett å lage.

Blåmuggost på burgeren er manges favoritt. Finn ut hvorfor
Bluecheeseburger med coleslaw-tomatsalsa

Blåmuggost på burgeren er manges favoritt. Finn ut hvorfor

Saftig burgerkjøtt og smakskraftig ost er som hånd i hanske. Og nesten vanedannende godt. Prøv denne enkle oppskriften.

Tester