Drøm deg bort med denne toscanske legenden

Denne vinen holder formen like godt som «slottseieren» Mona Lisa.
10 Februar 2017 - 12:38

Castello di Monna Lisa Gran Selezione 2011 har jeg hatt gleden av å følge i drøyt to tiår. Den er toppvinen fra Vignamaggio. 2011 følger etter 2010 som på generell basis regnes som et bedre år, men utfra hva jeg har smakt av Vignamaggios vin i disse årgangene er 2011 på nivå med 2010. 2011 er kanskje mer elegant og slank, mens 2010 har litt rundere frukt. Uansett er det snakk om en vin som har et godt lagringspotensial og som smaker fortreffelig allerede nå.

Et reisemål i seg selv

Det er lett å bli mistenksom til en vin som snylter på verdens mest berømte portrett. Men Castello di Monna Lisa er identisk med Villa Vignamaggio som er stedet vinen kommer fra. Vi snakker altså om en vin fra den samme eiendommen som den sagnomsuste Lisa Gherardini ble født inn i i 1479.

Vignamaggio er et drømmested. Foto: Sara Matthews

Mye har selvsagt skjedd siden Leonardo da Vinci portretterte Lisa på slottet en gang ved begynnelsen av 1500-tallet. Blant annet har eiendommen hatt mange eiere opp gjennom årene. Siden 2014 er det arkitekten Patrice Taravella som er eier av det som i dag ikke bare er en vingård, men også en bondegård med dyrking av grønnsaker og oliven samt ikke minst en berømt hage som omkranser «Lisas slott». Det er nå gjort om til et luksushotell, arbeiderboligene på eiendommen er gjort om til litt enklere agriturismo og det finnes også en restaurant her.

Den eldste dokumentasjonen om vinframstilling er fra 1404. Vignamaggio ligger i det som er kjent som hjertet av Chianti Classico, nærmere bestemt ved Greve in Chianti.

Bli kjent med Chianti Classico

Dette er en svært kupert del av vinområdet, ytterst idyllisk og med et jordsmonn og vekstforhold som skapt for sangiovese samt nå også «franske» druer som cabernet-typene og merlot.

Film + vin = kos

Cabernet sauvignon og merlot utgjør da også 15 prosent av druemiksen til ukens godbit. Slottets «vanlige» chianti Terre di Prenzano Chianti Classico 2015 er laget av bare sangiovese, og er et veldig godt uttrykk for denne eiendommen, men til en svært gunstig pris.

Vignamaggio fra luften. Foto: Sara Matthews

Disse vinene er ikke uventet skapt for matbordet, men fyll et glass og sett deg godt til rette i sofaen eller godstolen og kjør i gang Much ado about nothing (Stor ståhei for ingenting) om du klarer å oppdrive den (Amazon er et tips). Filmen fra 1993 ble spilt inn på eiendommen og er absolutt verd et gjensyn for den som er hekta på toscansk renessanseromantikk a la Shakespeare.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.