Fra dette helt spesielle stedet kommer viner som har tatt markedet med storm

Jorge Ordoñez har løftet Málaga inn på vinens verdenskart etter et langt fravær. Nå kommer både søte, hete og tørre viner fra dette spennende vinlandskapet.

Dessertvinen Victoria No 2 er blitt servert til svenskenes Nobel-middag og Botani, en tørr muscatellvin, er favoritt hos blant andre Robert Parker.

- Det er selvsagt gledelig for oss at en stor del av våre viner har oppnådd nesten full pott hos Parker, sier Jorge Ordoñez, mannen bak kvalitetsløftet for vin fra Andalusia.

Bodegas Ordoñez har satset stort for å utvikle gode viner fra den for området så tradisjonsrike muscatelldruen.

Selve bodegaen ligger i dag i et industriområde i den lille byen Velez-Málaga, tre mil øst for Málaga by.

I de bratte skråningene med opptil 60 graders stigning, i området som heter Axarquia vokser vinstokker med hundrevis av år bak seg.

De eldgamle vinplantene vokser nesten rett på fjellet.
De eldgamle vinplantene vokser nesten rett på fjellet.

 

Vi kjører med Rebeca Campos, markedssjef for Grupo Jorge Ordoñez, på smale veier som svinger seg rundt fjellandsbyene og vinmarkene.

10 års hardt arbeid

På en av de høyeste stedene ved Almachar med utsikt over fjelltoppen Maroma og Middelhavet, stopper vi.

Rett nedenfor oss ligger Bodegas Ordoñez’ vinmarker. En mann pløyer jorden ved hjelp av to muldyr.

-Alt arbeid som gjøres her, skjer for hånd. Vi bruker esel og muldyr både til å bearbeide jorden og til å samle inn druene, forteller hun.

Vinplantene er for det meste av typen muscat de alexandria. De vokser nesten rett på fjellet. Jordlaget er ekstremt tynt, derfor får vinstokkene et uvanlig langt rotsystem for å hente opp næring.

-En del av plantene er mer enn hundre år gamle. For oss har det vært viktig å jobbe med den beste kvaliteten for å få fram vinene vår, sier Rebeca.

Druene plukkes for hånd i små 10 kilos kasser som fraktes bort av muldyrene.

Her er det selvsagt håndplukking.
Her er det selvsagt håndplukking.

De fleste parseller er dyrket som terrasser og stammer fra den gangen maurerne stod for druedyrkingen i området. Men ikke Bodegas Ordoñez’ parseller, de dyrkes vertikalt nedover de stupbratte fjellsidene.

Det har gått 10 år siden Jorge Ordoñez, etter nesten 30 som vinimportør av spanske viner til det store amerikanske markedet, bestemte seg for å lage sin egen vin.

Samarbeid med Kracher

Han fikk hjelp av den kjente østerrikske ønologen Alois Kracher og senere også hans sønn Gerhard for å lage en nytt konsept bygget på muscatelldruen. En drue som har vært dyrket i Málaga-området i mer enn 2000 år.

Tradisjonelt har den vært brukt til søtvin og til rosiner. I en periode var Málaga-vin høyt ansett blant Europas konger og keisere og ble eksportert til alle verdens hjørner.

På midten av 1800-tallet ble Europa rammet av vinlusas herjinger. For Málaga-vinen innebar det en katastrofe som ødela mer enn 100.000 hektar vinmarker. Vinbøndene i området har ennå ikke hentet seg inn etter dette.

Foruten søte dessertviner bestemte Ordoñez og Kracher seg for å teste ut noe nytt med vinen Botani.

Det ble den første tørre vinen noensinne fra Sierras de Málaga.

Jorge og søsteren Victoria Ordoñez har sammen med Kracher skapt en unik, elegant og kompleks vin.

 

Vi fortsetter å reise rundt med markedssjef Rebeca som forteller at den totale produksjonen for bedriften av søte, tørr og musserende vin (for øvrig en helt ny vin som Parker raskt ga 92 poeng) samt en rødvin er 200.000 flasker.

-Nær 45 prosent eksporteres til USA og resten til Spania og 30 andre land. Deriblant Tyskland, Japan, Kina, Canada og Mexico, forteller hun. Men også Sverige, Sveits, Tyrkia, De Arabiske Emirater og Thailand.

Over hele Spania

At USA er så viktig skyldes selvsagt Jorge Ordoñez’ kontakter. Allerede i 1987 dro han til Massachusetts i USA med sin lille virksomhet. Han skulle få amerikanerne til å forstå at det fantes annet fra Spania enn sherry og mindre bra Rioja-viner. Han giftet seg med en amerikaner og bygde firmaet Fine Estates from Spain/Jorge Ordoñez Selection sakte, men sikkert opp. Han var først ute med kjølerom for vin i Spania og kjøletransport for vin på båt.

-I dag er spanske viner høyt rangert og respektert i USA. Den siste undersøkelsen viser også at spanske viner har økt kraftig rent salgsmessig i USA, sier Jorge som fortsatt pendler mellom USA og Málaga.

Men nå skjer det med en litt annen tilnærming. Han eier og er deleier i sju ulike bodegaer med flere enn 30 ulike viner fra 12 forskjellige DO-er, Denominacion de Origen, spredt over hele Spania.

Nemlig Bodegas Alto Moncayo (DO Campo de Borja), Bodegas Avanthia (DO Valdeorras), Jorge Ordóñez & Co. (DO Málaga og DO Sierras de Málaga), Bodegas La Cana (DO Rías Baixas), Bodegas Tarima Hill (DO Alicante), Bodegas Venta Morales (DO La Mancha) og Bodegas Volver (DO La Mancha y DO Jumilla).

Og det er ikke bare vinene fra Málaga som prisbelønnes. Også albariñovinene fra La Cana har oppnådd 92 poeng hos Parker.

-Det viser at vårt langsiktige arbeid med kvalitet gir resultater. Det gir også mulighet til fortsatt vekst, påpeker Jorge.

Gamle vinstokker gir uttelling

Jorge Ordoñez.
Jorge Ordoñez.

I Sverige var det Nobel-festen for noen år tilbake som satte Bodegas Ordoñez på vinkartet, og det med vinen Nº 2 Victoria. Den produseres i et antall av 10.000 flasker og i butikken koster vinen 22 euro. Det er en lang og komplisert prosess for å få fram denne vinen.

Kun nøye utvalgte druer legges til tørk. Vanligvis får druene tørke i solsteken i 10 dager. Men i dette tilfellet plasseres druene i skyggen og ligger til tørk mye lengre, fra fire til seks uker.

I vinfirmaets imponerende portefølje finnes også Alejandría Esencia Nº 4 som får druer fra 100 år gamle vinstokker. Denne vinen får 97-98 poeng hos Parker.

Og en del av forklaringen til suksess ligger i Jorges satsing på å selge Spania til USA. Noe han håper skal smitte over på flere spanske vinprodusenter. Produktene finnes allerede, både viner, skinker, oster og annet er i dag i verdensklasse. 

-Spanske myndigheter kan selvsagt hjelpe til, og gjør det. Men det er vanskelig for oss spanjoler å bli mer «italienske», altså god på markedsføring og salg. Vi kan bruke vår kreativitet ved å begynne med å tro mer på oss selv. Jeg tror også at vin trenger mer kompetanse innen markedsføring og ikke minst språk, sier Jorge Ordoñez til slutt.

Forsiden akkurat nå

Annonse

Skalldyrsreisen

Elsker du hummer? Får du vann i munnen av tanken på ferske blåskjell? Eller ønsker du kanskje å bli en kløpper på å knekke sjøkreps? Bli med på en skalldyrsreise ganen din sent vil glemme! Les hele saken

Til toppen