(Bilde: Jens bredberg)

Nå kan du smake noen av de mest spektakulære drinkene noensinne i Norge

Barsjef Chris Grøtvedt ved The Thief Bar har sammen med makker Slavomir Kytka utviklet en drinkmeny det vil gå gjetord om.

Allerede i vår begynte det å lekke gjennom sosiale medier hva den nye cocktailmenyen på The Thief Bar kommer til å inneholde.

Aller mest oppmerksomhet fra kolleger i utlandet har barsjef Chris Grøtvedt og bartender Slavomir Kytka fått for drinken som er inspirert av filmen Inception. Den er nemlig modnet i et fat på bunnen av Oslofjorden. Fatet blir først tatt opp like før menyen blir lansert i september. Og selve serveringen vil bli unik, uten at Chris vil fortelle mer om den.

Chris Grøtvedt bak baren på The Thief.
Chris Grøtvedt bak baren på The Thief. Foto: Marte Garmann

 

Bakgrunnen for denne ville ideen er som følger: -Vi ønsket å gjøre en drink 95 prosent klar, og at det siste elementet skulle komme til på en annen og overraskende måte, sier Chris og legger til:

-Vi ante jo ikke hva denne prosessen ville tilføre, om det faktisk ville blir godt, men testen vi gjorde underveis var veldig lovende.

Chris og Slavomir hadde den med på årets Absolut Invite-konkurranse, hvor den ble kveldens snakkis, uten at den ga uttelling i form av pallplass i denne lagkonkurransen.

Inspirasjonen til den spesielle vrien er ikke uventet trenden med flaske- og fatmodning av drinker. Og ingen tidligere har etter det Chris vet, fylt en drink i et fat og senket det på havets bunn. Den visuelle inspirasjonen er selvsagt skattekiste og pirater.

Pirates of the carribean.
Pirates of the carribean. Foto: Jens Bredberg

 

Film er den røde tråden

The Thief-bartenderne lover en spektakulær drink både visuelt og smaksmessig.

–Vi kunne selvsagt brukt maursyre som enkelte eksperimenterer med, men for oss ville det blir å gå for langt. Siden menyen skal leve et helt år, kan vi ikke bruke sesongråvarer, sier Chris og røper ikke noe mer om ingredienslisten. 

Den nye menyen har vært en kreativ prosess som har vart i et år. –Vi spinner videre på det vi har gjort før. Vi er veldig visuelle i det vi gjør, og det skal vi fortsette med. Men denne gangen ønsker vi å knytte drinkene til noe folk har en relasjon til og minner om. Derfor valgte vi film som grunntema, sier han.

Vikings.
Vikings. Foto: Jens Bredberg

 

Alle har et forhold til film og kan leve seg inn i temaet når det kommer som en drink.

-Men når det er sagt, er smaken selvsagt aller viktigst og sender ikke noe over disken som ikke er perfekt. Vi jobber i motsatt rekkefølge ved at vi tilpasser drinken til for eksempel glasset eller historien, påpeker barsjefen.

Pusher grenser

De var innom 50 ulike filmer før de landet på 10-12 konsepter. Ved siden av den tematiske menyen vil det også være en klassisk meny.

Big Fish.
Big Fish. Foto: Jens Bredberg

 

Siden baren ligger i et femstjerners hotell, er den velsignet med et publikum som er kresent, men samtidig veldig åpent for nye ting. –Dette gjenspeiles også i holdningen blant nordmenn, i hvert fall i Oslo, påpeker Chris og legger til:

-Det gjør jobben vår ekstra moro, og at vi kan utfordre med smaker og utseende på drinkene våre. Vi er en bar som skal pushe grensene. Derfor velger vi å bruke ingredienser som ikke er tilgjengelig andre steder.

Som drinken Dr. Jekyll & Mr. Hyde som spiller på absintens hallusinerende effekt.  

Dr. Jekyll & Mr. Hyde.
Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Foto: Jens Bredberg

 

Den fysiske menyen er i skrivende stund ikke klar, men målet med den er at den skal være pedagogisk, interaktiv og visuell. –Veldig mange drinkinteresserte flokker seg rundt baren, mens de andre gjestene inntar loungen. Vi ønsker at også de skal få del i kunnskapen om den enkelte drink, forklarer Chris.

-Målet med den nye menyen har hele tiden vært å overgå oss selv, sier Chris.

Ikke alt slo like godt

I den første menyen til The Thief Bar som ble lansert våren 2015, var det ikke uventet Jam Session som ble bestselgeren. Gullananasen har en enorm signaleffekt. Har én gjest bestilt, vil mange flere ha. Mange kommer til The Thief bare for å drikke av dette spesielle glasset som opprinnelig ble utviklet for Artesian i London. –Sist lørdag gikk det unna 50 slike, sier Chris som innrømmer at det skal bli godt å gjøre noe annet. Men ananasen blir med videre, om enn med et annet innhold.

Slavomir Kytka har jobbet sammen med Chris Grøtvedt i 18 måneder med den nye menyen.
Slavomir Kytka har jobbet sammen med Chris Grøtvedt i 18 måneder med den nye menyen. Foto: Marte Garmann

 

 

At Nordic Ninja ble den nest mest populære drinken, var en positiv overraskelse for Chris og Slavomir. Kombinasjonen av akevitt, yuzusake, absint og grønn te trodde de var for krevende for de fleste gjester, men den gang ei.

Bartenderfavoritten har imidlertid vært Mimes Well med sine røykte innslag, bourbonsødme samt bitre kaffe- og sjokoladetoner. I den nye menyen holder Chris en knapp på drinken med tobakkgrappa som ny «bransjedrink».

Foto: Marte Garmann

 

Lærdommen fra den forrige menyen er tatt videre til den nye. -Det visuelle og en klart definert smaksprofil var fellesnevnere for det som ble suksesser, og det som ikke slo an var blant annet en drink vi likte veldig godt, Three Martini Lunch. Den ble servert med en østers, men det var det ikke nok gjester som likte eller fant fristende nok til å prøve, forteller Chris. Og det til tross for at det var knyttet en ytterst interessant historie til drinken. Navnet henspiller nemlig på en hendelse i 1970-tallets amerikansk politikk hvor mulighetene for forretningsfolket til å trekke fra lunsjutgifter med alkoholservering, var sterkt debattert. Den blir derfor ikke lenger å finne på The Thief Bar.

Forsiden akkurat nå

Til toppen