Nå er kaffebarens hemmelighet avslørt

Denne kaffebaren har som mål å avsløre kaffesnobberi. Kanskje føler noen seg lurt i etterkant?

Kaffen du får servert på The Secret Coffee Shop er nemlig Coop-kaffe, for øvrige Norges meste solgte, men det vet de mange kaffetørste gjestene først nå. For siden åpningen tidligere i høst har kaffens opprinnelse vært holdt hemmelig. Men The Secret Coffee Shop ble raskt populær og på en måned var 3700 gjester innom. Dermed ble The Secret Coffee Shop en av Grünerløkka mest populære kaffebarer.

 

Hele greia er imidlertid et eventstunt skapt av eventbyrået We Are Live på vegne av Coop for å undersøke teorien om kaffesnobberi.

– Vi ønsket å få frem at kvaliteten på vår kaffe er fantastisk bra. I Oslo, og spesielt på Grünerløkka er folk svært godt vant. Legger du turen fra nederst i Markveien og opp til Ringen kino, vil du passere hele 13 kaffebarer. Derfor åpnet vi en kaffebar for å teste om vår kaffe holdt mål blant landets tøffeste konkurrenter. Vi har fått en utrolig respons på kvaliteten, så dette er veldig gøy, sier Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge.

I løpet av den korte tiden har 3700 personer besøkt kaffebaren, og nesten alle har gitt sine tilbakemeldinger; 67 prosent syntes kaffen var «magisk» og 31 prosent syntes den var «helt god».

To tredeler syntes kaffen var maisk.
To tredeler syntes kaffen var magisk.

 

The Secret Coffee shop er også blitt populært i sosiale medier. På Instagram ble bilder med #thesecretcoffeshop delt 79 ganger i løpet av 4 uker. Kaffebaren har fått 2194 fans på FB og 914 på Instagram.

Skyhøy kunnskap

Andreas Prestmo har fungert som barista hos kaffebaren. Han mener at grunnen til at storbyfolk har andre preferanser enn resten av landet dreier seg om tettheten av kaffebarer og økt fokus på gode råvarer og kaffefaget over tid. Oppblomstringen av ulike håndbryggere til hjemmebruk har også hatt mye å si.

– Dette har mye med tilgangen på kaffebarer med spesialistfokus å gjøre, forteller Prestmo. – Her på Grünerløkka er det flere små kvalitetskaffebarer i absolutt verdensklasse, noe som gjør at folk har blitt både litt bortskjemte og samtidig bevisste og kunnskapsrike, sier han.

Undersøkelsen gjort av Coop viser at Oslo-folk har andre preferanser enn resten av landet når det gjelder innkjøp av sin daglige kaffe. Folk i Oslo er de i Norge som for eksempel drikker minst kaffe fra store produsenter og heller kjøper kaffen sin på kaffebar.

- Det er ikke sånn at det bare er den kaffen man kjøper på kaffebarer som kan gi et godt brygg. Riktig utstyr, gode teknikker og gode, ferske råvarer er helt avgjørende, avslutter han.  

Forsiden akkurat nå

Til toppen