Trøndersk vinkelnerseier

For første gang går seieren i en vinkelnerkonkurranse til en servitør utenfor Oslo. Alexander Skjefte fra Kontoret Bar og Brasserie i Trondheim er dermed landets dyktigste vinservitør under 28 år.
18 Mars 2002 - 11:21

Finalen i konkurransen Young Sommelier of the Year 2002 den 17. mars ble en stor dag for Trondheim. Alexander Skjefte fra Kontoret Bar og Brasserie har bevist at han ikke bare er byens unge vinkelnerstjerne men også hele Norges. En seier som gir mersmak. - Dette var første gang jeg stilte opp i en vinkonkurranse, tidligere har jeg vært med i andre tevlinger for servitørlærlinger og for bartendere. Men jeg kommer garantert til å være med flere ganger. Neste mål er NM for vinkelnere i Stavanger i januar 2003, forteller den lykkelige vinneren.

Komplisert champagne
Skjefte (i midten) overbeviste juryen etter sterk konkurranse fra Pontus Dahlstrøm, Restaurant Bagatelle (til høyre) og Odd Jarle Kvamme, Hotell Alexandra i Loen (til venstre) i den avsluttende finalen som bestod i å blindsmake og gi en beskrivelse av tre forskjellige viner med publikum til stede. De tre vinene viste seg å være tre champagner fra en og samme produsent, Moët & Chandon, som alle er fra hver sin grand cru-vinmark og av en enkelt drue. Svært komplisert med andre ord. Men så er heller ikke det primære målet å finne ut eksakt hva som er i glasset. Det viktigste er å resonnere seg frem til et svar på en best mulig måte samt ikke minst gi god vurdering av produktet som følge til mat.

- Faktisk så har vi akkurat tatt inn disse tre champagnene på Kontoret, men jeg har ennå ikke rukket å smake dem, er Skjeftes kommentar. Og for alle som er i nærheten av arbeidsplassen hans og har lyst å smake på sakene, så kan Skjefte opplyse om at prisen kun er 1 krone mer enn polprisen, hvilket vil si at du må ut med den nette sum av 650 kroner. Og det kan vel kalles et gjestevennlig påslag.

Skjefte kommer snart til å få påfyll på champagnekunnskapene i det førstepremien er en reise og opphold i Champagne hos Moët & Chandon. Reisefølge blir seierherren fra Young Chef of the Year 2001, Bent-Åge Rustad, Statholdergaarden, Oslo.

Premiere
Konkurransen Young Sommelier of the Year 2002 som ble arrangert for første gang i år er et samarbeid mellom Den Norske Vinkelnerforening, fagbladet og nettstedet Apéritif samt Moët & Chandon. Målet er å stimulere interessen for vinkelneryrket blant yngre servitører samt å gi dem verdifull konkurransetrening til fremtidige konkurranser på nasjonalt, nordisk og internasjonalt nivå. Remi Madsen, formann i juryen og president i Den Norske Vinkelnerforening er meget godt fornøyd med oppslutningen: - Det er veldig gledelig å registrere at vi har rundt 30 servitører under 28 år fordelt over det ganske land som er så interessert i vin at de melder seg på en kunnskapskonkurranse av denne typen. Jeg er dessuten svært godt fornøyd med nivået på besvarelsene til de 10 deltakerne i de innledende finalerundene.

I juryen satt også Aase E. Jacobsen, redaktør Apéritif, Dan Lystad, restaurantsjef Le Canard og innehaver av NM-tittelen for vinkelnere samtidig som han er klar for Nordisk mesterskap for sommelierer i Helsinki den 21. mars. Representanten for Moët & Chandon var Geir H. Eikeland, adm. dir. Strøm. Finalen gikk på Hotel Continental i Oslo.

Foto: Jan H. Amundsen

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.