Her får du det du trenger i en og samme boks

Denne boksvinen er kjekk å ha på lur. Eller kanskje du går for den enda bedre flaskeløsningen.
24 Februar 2017 - 17:22
Bilde:

Signature Series Figli Luigi Oddero Piemonte Rosso 2015 er en vellykket og typisk piemontemiks av druene dolcetto, barbera og nebbiolo. Det betyr stor bløthet og leskende karakter, saftig og fruktig med fin syre. En ypperlig kosevin eller til enklere måltider med pasta eller også viltgryte, lam eller biff. Den dekker egentlig alle behovene du har i løpet av en vinterferie, enten den finner sted i høyfjellet eller lavlandet. Eller om du bare vil ha en boksvin på lur i tilfelle overraskende besøk.

Nebbioloplanter på Luigi Odderos vingård i La Morra med det karakteristiske tårnet i bakgrunnen.

Denne boksvinen finnes allerede i 43 polutsalg, Fra så sannsynligheten er ganske god for at du får tak i den er rimelig stor.

For å slippe å gå tomhendt fra polet, kan du sikte deg inn mot denne. Den finnes i 100 polutsalg

Luigi Odderos er imidlertid hakket hvassere. Druematerialet kommer fra barolovinmarker (nebbiolo) i La Morra og fra det større området Langhe (barbera og dolcetto). Det jobbes veldig tradisjonelt med gjæring i nøytrale tanker, et minimum av klaring og filtrering.

Enda mer interessant er husets flaskeviner. Luigi Oddero Barbera 2014 er nesten like fersk som boksvinen, men har fått ett år ekstra på seg. Dessuten er årgangens beskaffenhet en annen, hvilket har gitt en supersaftig vin med leskende frisk frukt. Topp følge til gode retter med skrei/torsk eller også pasta og lam eller lyst kjøtt. Druene kommer fra barolovinmarkene i La Morra og er en blanding av parseller med kjølig (sørøst) og varmere (sørvest) eksponering.

Selv om Luigi Oddero er en baroloprodusent, er deres barbarescoer fra vinmarkene de eier i Treiso, svært interessante. Ikke minst Luigi Oddero Barbaresco 2013.

Kombinasjonen av barbaresco og 2013 er svært vellykket og har gitt parfymerte og innsmigrende viner og denne står ikke tilbake. En ytterst innsmigrende vin som ber om å nytes. Den er så absolutt verd å vente på, med mindre du er i nærheten av Røa- eller Frogner-polet i Oslo, som allerede har den inne.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Det er disse vinmarkene i La Morra som gir druer til boksvinen.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai